Boekrecensie: Als je dit leest ben ik er nog – Jette Vonk

Voor de Boekerij leesteam/reviewteam mocht ik dit boek lezen. Voor ik er aan begon wist ik al dat het een heftig boek zou zijn.  Alleen de titel laat het natuurlijk al een beetje merken dat het een emotioneel verhaal gaat zijn. Het boek gaat namelijk over kanker. Dit soort boeken heb ik altijd het idee wil ik het nu echt lezen? Of toch maar niet, omdat het vaak toch wel heel emotioneel is en ik het helaas van dichtbij heb meegemaakt. Toch lokte het verhaal mij te veel en besloot ik te gaan lezen.

Het is dinsdag 25 juni, mijn leven tot nu eindigt hier. Het stokt, stolt en blijft roerloos achter als een versteende laag in mijn arme lichaam. Maar mijn wil beveelt mijn benen mij verder te dragen, te brengen naar een onzekere toekomst. Zo wandelen we dit limbo binnen, het grensgebied tussen vroeger en later. Niemandsland.

Jette Vonk (33) is in de bloei van haar leven als ze te horen krijgt dat ze uitgezaaide borstkanker heeft. In eerste instantie wordt ze overspoeld door paniek. Hoe ga je om met een levensverwachting van twee jaar? En hoe is het om te leven in geleende tijd? Samen met haar man en haar driejarige zoontje zoekt ze de grenzen op van het geluk, dat soms diep verscholen lijkt te zitten, maar dan weer in volle kracht aanwezig is. In Als je dit leest ben ik er nog laat Jette zien dat het leven veel meer kan zijn dan slechts een diagnose.

Ik verwachte een emotioneel verhaal. Meer als een roman geschreven. Een boek wat je in een ruk wilt uitlezen en nog lang blijft hangen. Verder vond ik het heel lastig om in te schatten hoe het verhaal precies zou gaan en hoe het er verder uit zou zien.

Nu las ik het boek als manuscript in een snelhechter. Dus de opmaak kwam niet helemaal ten goede. Nu ik het boek heb ontvangen, kan ik zeggen dat vooral de opmaak veel beter uit komt. Het geeft een beter beeld en foto’s lijken logischer geplaatst. Dit komt natuurlijk omdat het nu gebonden is als 1.  Bij het goed horen muzieknummers welke je tijdens het lezen of achteraf kunt luisteren. Het geeft een aanvulling op hoe zij dingen heeft beleefd in die tijd.

Wat als eerst op viel is dat het boek geen roman is. Het zijn eigenlijk een soort korte dagboek stukjes in chronologische volgorde. Het laat Jette haar verhaal zien hoe zij daarmee om is gegaan. Eerlijk is eerlijk in het begin moest ik hier erg aan wennen en vond ik het niet prettig lezen, maar hoe verder ik door het boek kwam hoe prettiger het vond. Het wordt namelijk afgewisseld met mooie foto’s en aangrijpende quotes en teksten. Het maakt eigenlijk het boek een soort van compleet.

Het verhaal was anders dan ik had verwacht, maar zeker net zo ingrijpend als ik had verwacht. Het laat alle vormen van verwerking zien. Zoals wanhoop, onbegrip, woede, haat en natuurlijk uiteindelijk acceptatie. Het boek heeft mij lang bezig gehouden en blijft je echt bij.

Beoordeling: ★★★★★★★☆☆☆ (7/10).

Als je dit leest ben ik er nog van Jette Vonk is  een aangrijpend boek. Het staat vol emotie, foto’s en quotes. Het is een boek wat nog redelijk lang bij mij is gebleven en je toch aan het denken zet.  Het laat zien dat je de hoop nooit moet opgeven en nooit moet stoppen met leven.

Informatie: Boekerij || 2016 || Jette Vonk || Roman || 175 pagina || Paperback || € 17,50 bij bol.com