Boekrecensie: Blood of eden #1: Onsterfelijk – Julie Kagawa

DSC_0059-01

Ik vermoed dat de meesten van jullie dit boek al hebben gelezen en dat ik er weer eens hopeloos achteraan loop, maar alsnog een recensie! Ik heb een schitterend pakket gewonnen in december (17e op mijn verjaardag HA!) bij Donner. Hierin zat de serie Blood of Eden, een zakje boekjesdrop, een super gaaf Rebel shirt, een rebel bandje, mooie boekenleggers.. oh en allemaal in mooie linnen tas van HarperCollins. Zoals jullie snappen was ik hier natuurlijk ontzettend blij mee. Goed voor dat we te veel afwijken heb ik voor jullie vandaag een recensie van het eerste deel! De rest zullen volgen natuurlijk.

De zeventienjarige Allie moet zien te overleven in een verwoeste wereld waarin vampiers de macht hebben. Nadat een van haar voedselstrooptochten haar bijna fataal is geworden, laat meestervampier Kanin haar kiezen: sterven of een vampier worden. Ze kiest voor het laatste, en dat brengt weer heel andere problemen met zich mee. Wat het betekent om een vampier te zijn, merkt ze pas echt als ze verliefd wordt op de dappere, loyale – en zéér menselijke – Zeke. Wat zal er gebeuren als hij erachter komt wat ze werkelijk is? Haar hart mag dan niet meer kloppen, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebroken kan worden…

Ja, een vampierboek. Er is ontzettend veel geschreven over vampieren, en zeker over vampieren en liefdes relaties. Denk alleen al aan Twilight en Huis van de nacht serie. Een boek moet zich dan ook echt onderscheiden wil het goed zijn in mijn ogen. Veel verhalen kunnen ontzettend op elkaar lijken, waardoor ik echt idee krijg van alweer? Zelfde als met een driehoeksverhouding… Niet alweer 1 hé! Gelukkig had ik al veel gehoord over deze serie en had ik begrepen dat hij ontzettend goed moest zijn! Ik kon dan ook niet wachten om eraan te beginnen.

Het verhaal gaat dus over Allie en de onmogelijke keus die ze eigenlijk moest maken. Ze heeft heel haar leven niks anders geleerd dan dat vampieren gevaarlijk zijn, het kwaad. Dat ze eigenlijk allemaal vermoord moeten worden. Nu ze zelf een vampier is, wil ze dan ook niks liever dan haar menselijkheid behouden, maar gaat dit wel lukken?

Ik begon dan ook met volle overtuiging aan het boek. Ik was heel benieuwd en kon eigenlijk gewoon niet meer wachten. Wat direct op viel? Het is geen standaard vampier verhaal! Het speelt zich af in grote vampier steden en buiten die steden leeft zover hun weten niemand meer door een verschrikkelijk virus. Ze zitten dus letterlijk gevangen tussen de vampieren en moeten zien te overleven. Voor de mensen die vrijwillig bloed afgeven is dat makkelijker dan voor de mensen die dat niet doen.   Het boek pakte mij echt vanaf het eerste moment. Het verhaal is origineel, er komt geen irritante liefdes driehoek in voor en het gaat vooral ook over opoffering voor een ander. Het maken van de juiste keuzes en wat te doen in moeilijke situaties.

Wat ik vooral prettig vond is dat het liefdes verhaal in het boek niet 1 is van.. Zwijmel, kuch, zwijmel nog wat meer.. Direct zoenen etc. Nee het bouwt zich normaal op, logisch op. Je voelt mee in haar strijd om zich te verzetten tegen haar gevoelens, haar drang om bloed te moeten drinken. Ik zat tijdens het lezen constant in haar wereld zelf en vergat alles om mij heen (wat betekent dat het echt goed geschreven is.. hallo ADHD!).

Lachen: Ja! Er zitten mooie momenten in. Daarnaast kan ik mijzelf goed vinden in het karakter van Allie waardoor ik haar humor ook snap.
Huilen: Nee, maar je leeft wel ontzettend mee met haar gevoelens en emoties! Dikke pluspunt.
Spanning: Ja, het is een constante afwisseling tussen spanning maar ook ontspanning. Er zit behoorlijk wat ellende soms in het boek maar het wordt zeker afgewisseld met vrolijke momenten.
Irritaties:  Zover ik kan herinneren heb ik mij geen een keer geïrriteerd.

Zoals jullie waarschijnlijk al hadden kunnen opmaken uit de tekst, verdient dit boek een hoge beoordeling. Het is een echte Young Adult met de nodige dosis vampieren en liefde, maar gelukkig op een originele manier. Ik ben tenminste nog niet eerder zo verhaal tegen gekomen. Doordat de karakters goed zijn uitgewerkt, leef je makkelijk mee in de personages. Daarnaast is het boek makkelijk te lezen en leest het vlot weg. Dit zijn voor mij grote pluspunten (zeker nu ik in mijn tentamen periode zit!). Zoek je een leuk YA boek met een origineel vampier verhaal dan is dit boek zeker een aanrader!

Jullie kunnen overigens wel zeggen dat 2015 een ontzettend goed boeken jaar was voor mij. Ik las bijna alleen maar goede boeken! Woehh!

Informatie: HarperCollins || 15 november 2013 (eerste uitgave) ||Julie Kagawa|| Young Adult || Paperback || € 15,-