Boekrecensie: Blood of Eden #3: Offergave – Julie Kagawa

9200000047395200

We zijn alweer bij het einde van de Blood of Eden serie! Ik heb de serie dan ook in een ruk uitgelezen en zat in een heuse boekendip toen ik hem echt uit had. God.. Sommige boeken vernietigen je gewoon een klein beetje. Voor je enthousiast verder klikt: Let op! Door dat ik de beschrijving van achterkant van het boek gebruik, kom je er achter dat bepaalde karakters misschien nog leven of juist niet. Dus lees niet verder als je echt niks, maar dan ook niks verraden wil. Mijn mening is verder natuurlijk spoilervrij!! πŸ™‚ Je kan wel verder lezen zonder enig gevaar als je deel 2 al uit hebt gelezen πŸ˜‰

Nu Allie haar geliefde Zeke moet missen, wil ze eigenlijk nog maar één ding: wraak nemen op de levensgevaarlijke vampier Sarren, die eropuit is om de wereld te vernietigen. Samen met Kanin en Jackal zet ze de achtervolging in. Het spoor leidt recht naar Eden, de enige plek waar mensen nog veilig kunnen leven. Met de moed der wanhoop proberen ze de gestoorde vampier in te halen voor het te laat is, maar de weg is lang, en Sarren is ze iedere keer een stap voor. En dan heeft hij nog een laatste gruwelijke verrassing voor Allie in petto… Ondertussen tikt de klok door. Zullen Allie en haar metgezellen nog op tijd zijn?

Allie zint op wraak in dit boek en dreigt alles waar ze voor gevochten heeft (haar menselijkheid) te verliezen. Je leert een duistere kant van haar kennen en zet haar persoonlijkheid een anders perspectief. Het verlies van Zeke heeft haar gebroken en ze weet dan ook niet hoe ze verder moet, behalve dan op een bloeddorstige manier. Vanaf het begin tot het einde is het een boek wat je meesleurt. Gaan ze het redden? Drijft Sarren hun echt gek? Blijft Jackel voor een keer aan hun kant staan? Overwint Allie haar pijn, haar liefdes verdriet? Ik moest het allemaal weten en het boek moest dan ook uit.

Tot op het einde blijft het spannend en zeker halverwege het boek zitten er een paar onverwachte wendingen in, die het verhaal een heel andere dimensie geven dan je eerst had verwacht. Alles draait om Sarren te vinden en hem te vernietigen toch? Of haalt hun verleden hun sneller in als verwacht en komen ze voor andere moeilijke keuzes te staan. Het boek is geen enkel moment saai en eigenlijk wil je gewoon constant doorlezen, maar ook weer niet. Waarom niet? Nou dan is het afgelopen met de serie en moeten we afscheid nemen van Allie, nooit leuk natuurlijk!

Lachen:Β Ja! het boek zit weer vol droge humor.
Huilen: Nee, maar de emoties liepen wel degelijk hoog op!
Spanning:Β JA, ontzettend veel zelfs! Het is een jacht op Sarren, een verhaal wat je bezig houdt en ook nog eens goed wordt opgebouwd in spanning. Gaan ze het redden of toch niet?
Irritaties:Β Waarom moet dit alweer het laatste deel zijn?

Beoordeling:Β Β β˜…β˜…β˜…β˜…β˜…β˜…β˜…β˜…β˜…β˜† (9/10)

Dit deel vond ik beter dan deel 2 en ongeveer gelijk aan deel 1. Vaak vind ik het middelste deel van een serie wat minder, omdat je niet echt een begin en een einde hebt. Het hangt er een beetje tussen in. In deel 3 en tevens het laatste deel wordt alles weer goed gemaakt op een ontzettend spannende manier. Het boek sleurt je mee in Allies verdoemenis en haar verlies van haar menselijkheid. Kan ze nog gered worden of heef Kanin opnieuw een monster geschapen? Het boek, de hele serie, is een aanrader voor de vampier fans en zeker voor iedere YA liefhebber. Β De hele serie heb ik in een week ongeveer uitgelezen en was dan ook niet zo vrolijk dat het alweer ten einde was. Toch ben ik wel heel benieuwd wat er na dit verhaal nog is gebeurt…. Maar verder kan ik daar niks overzeggen zonder te spoileren.. Dus lees en kom er zelf achter zou ik zeggen.

Informatie: HarperCollins|| oktober 2014 voor eerst verschenen || Julie Kagawa || Young Adult || 448 pagina || € 15,–