Boekrecensie: De 9 dagen van Rabbit Hayes – Anna McPartlinn

De 9 dagen van Rabbit Hayes, voor de liefhebbers van JoJo Moyes staat er op de achterkant. Nou heb ik nooit een boek van JoJo Moyes gelezen, dus veel er vanaf leiden kon ik niet. Wel had ik veel verhalen over de boeken gehoord van JoJo Moyes en ik had dan maar alvast een pak tissues klaar staan, want euh.. Ja soms ben ik gewoon te overgevoelig als ik goed in een verhaal zit. Omschrijving achterkant:

Hier is een waarheid waar niemand omheen kan: het leven kun je niet sturen.
Rabbit Hayes houdt van haar ‘gewone’ leven en van alle buitengewone mensen om zich heen. Ze is gek op haar dochter, Juliet. Op haar kleurrijke, chaotische familie. En op de enige man in haar hart: Johnny Faye. Maar het lijkt erop dat de wereld andere plannen heeft gemaakt voor Rabbit. En daar heeft ze vrede mee. Want zij heeft haar eigen plannen – en nog een paar dagen de tijd om ze werkelijkheid te laten worden.
Hier is een waarheid om te onthouden: dit is een verhaal waarin wordt gelachen om de verrassingen van het leven. Een verhaal over het vinden van plezier in elk moment.

Verwachtingen? Had ik die echt? Nou, ik verwachte een heel emotioneel verhaal. Zo een die tijdje bij je blijft. Verder had ik weinig tot geen idee waar het verhaal over zou gaan. Ik wist wel dat de titel in het engels The last days of Rabbit Hayes is, dus dat gaf wel een richting aan, maar meer ook niet. Dus ik begon redelijk blanco in het boek. Ook niemand om mij heen had hem nog gelezen (of ik had ze er tenminste niet over gehoord nog), dus echt blanco. Dit vind ik persoonlijk het fijnst, want als ik hoge verwachtingen heb kan het alleen maar erger tegenvallen toch?

Wat ik heb geleerd? Als er staat voor de liefhebbers van JoJo Moyes, haal maar genoeg tissues in huis en bereid je voor, want echt wat een emoties had ik tijdens dit boek. Zoals jullie kunnen zien, zit de foto vol plakkertjes en dat waren dan ook echt de mooie/ontroerende momenten van het boek. Er waren er veel meer, maar deze waren voor mij het mooist.

Het verhaal gaat over de laatste 9 dagen van Rabbit Hayes. Je leest het niet alleen vanuit haar perspectief, maar ook vanuit haar familie. Haar dochter van 12, haar moeder, haar vader, haar broer, haar zus, haar beste vriendin en Johnny Faye. Alles komt langzaam terug. Tijdens het verhaal blik je steeds terug op het verleden, hoe dingen gekoppeld zijn en hoe Rabbit heeft geleefd, want geleefd heeft ze. Het hele boek is in 9 delen opgedeeld, haar 9 laatste dagen. Hoe verder je komt, hoe meer het boek je meezuigt in het verhaal. Ik kon hem eigenlijk niet wegleggen en las hem dan ook uit vlak voor een college. Niet slim, zat ik daar met rode huil ogen.. Oeps!

Vanaf het begin ben ik eigenlijk van Rabbit gaan houden. Ze is iemand die intens van het leven houdt, haar eigen weggaat, maar nog meer houdt van haar dochter en familie. Ze wil dat alles goed komt, terwijl ze dat eigenlijk niet meer kan beloven. Het is een verhaal wat je echt echt vastgrijpt en niet meer loslaat, zelfs niet als het uit is. Inmiddels heb ik hem bijna een week geleden uitgelezen en nog steeds is het boek dagelijks even bij mij! Als in: WOW. Het boek staat inmiddels al weer op mijn re-read lijst en ik wil hem zeker dit jaar nog eens lezen!

Lachen: Ja, ondanks dat het een heel aangrijpend verhaal is, is humor op een perfecte manier verwerkt. Rabbit en haar familie hebben een geweldig gevoel voor humor. Het hele boek zit vol geweldige uitspraken en lach dan ondanks het zware thema toch steeds nog in een deuk.
Huilen: Jub, als een klein kind. Liefst opgerold in een dekentje, weggekropen in een hoekje. Echt, wat een gevoelens heeft dit boek. Tijdens het typen kreeg ik gewoon weer kippenvel.
Spanning: Ja en nee. Het is een emotionele rollercoaster, die je constant vasthoudt. Je wordt echt meegezogen in het verhaal, waardoor het spannend is als in je wil geen moment stoppen met lezen. Tot op het einde wilde ik verder en verder, zo erg dat ik het laatste hoofdstuk bijna niet durfde te lezen.
Irritaties: Geen.

Beoordeling: ★★★★★★★★★★ (10/10)

Had je anders verwacht? Het is lang geleden dat ik zoveel emoties bij een boek heb gevoegd. De gevoelens die ontstonden bij De ijzeren prinses (van Cassandra Clare), waren er niks bij. Het boek heeft mij letterlijk verscheurd, meegezogen en mijn emoties verwoest. Het is tot nu toe het mooiste boek wat ik dit jaar heb gelezen (zijn er toch al een stuk of 18) en ik wil hem dan ook liefst direct weer herlezen.

De 9 dagen van Rabbit Hayes is een boek wat je verwoest, verscheurd en meesleept in een verhaal waarvan je het einde eigenlijk wel weet, maar toch niet aan wil geloven. Het is een verhaal over accepteren, verdriet, woede en vooral over het leven. Het is alsof je in een achtbaan zit en constant het diepe ingegooid wordt en ik weet nu al zeker dat het een van mijn favorieten van 2016 wordt!

Informatie: A.W. Bruna || Anna McPartlin || Roman || 390 pagina || paperback || € 17,50

Bedankt A.W. Bruna voor het beschikbaar stellen van een exemplaar.