Boekrecensie: De Alien – Martine Glaser

Vandaag een recensie van De Alien. Dit boek is geschreven van Martine Glaser en heb ik van Clavis Young Adult ontvangen om te recenseren. Toen ik hem aanvroeg wilde ik direct beginnen met lezen, maar door ziekte en o.a. universiteit bleef hij wat langer liggen en ging ik er uiteindelijk tegen op zien. Of hij toch bevallen is? Dat vertel ik jullie vandaag.

Fay, Julie, Joost en Harm organiseren misschien wel voor het laatst het zomerfeest in Huizerveld. Ze hebben eindexamen gedaan op de middelbare school en na de vakantie scheiden onvermijdelijk hun wegen. Zal de band tussen hen hecht blijven? Hun vriendschap komt nog meer onder druk te staan als de getraumatiseerde Victor in het dorp verschijnt. Het duurt niet lang voor hij keet schopt bij de schijnbaar onbesproken, deftige Huizervelders. Dramatische gebeurtenissen volgen elkaar op, zekerheden schudden op hun grondvesten, lichamelijke verlangens laten zich niet langer negeren. Uiteindelijk komt het feest er toch. Maar een schot zet alles op de helling …

Toen ik voor het eerst van het boek hoorde leek hij mij dus echt ontzettend leuk. Hoe langer ik hem thuis had en ik hem eigenlijk niet kon lezen hoe moeilijker het werd om hem op te pakken. Iets stond mij tegen maar ik wist niet precies wat. Ik geef het de schuld aan dat ik de laatste maanden vooral Engels heb gelezen en een switch naar een Nederlands boek voor mij wat moeilijker weer ging. Mijn verwachtingen lagen dan eigenlijk laag terwijl deze toch hoog begonnen.

Waar moet ik beginnen? Nou ik begin bij de buitenkant. De cover. Deze vind ik echt, echt niet mooi. Als er personen op staan moet het al een heel mooie foto zijn, wil ik het echt mooi vinden, maar deze is gewoon ronduit niet mooi. Ik durf hem bijna zelfs lelijk te noemen. Judge a book not by his cover.. Dat zeggen ze toch?

De eerste hoofdstukken geven een soort inleiding. Waar ben je? Wie ben je? Wat voor andere karakters kom je tegen? Hierdoor kwam het boek wat traag opgang maar las het zeker vlot weg. Het boek is ook echt in delen verdeeld en elk deel heeft zijn eigen ‘onderwerp’ wat op dat moment belangrijk is voor de karakters. Nadat het verhaal eenmaal op gang komt, is het gelukkig een stuk interessanter en spannender en wilde ik dan ook wel door blijven lezen. Ik was toch benieuwd hoe het nu eenmaal ging aflopen.

Wat ik opvallend vond, maar niet storend is dat er in het boek ook seks dan wel gepraat ervoor voor kwam. In de meeste Young Adults wordt dit toch wel vermeden, terwijl het toch in mijn ogen (indien goed geschreven) wel kan thuis horen in een Young Adult verhaal. Ik bedoel vaak zijn karakters toch wel 16/17 jaar en is het dan eigenlijk helemaal niet zo raar. In dit boek vond ik het alleen niet altijd goed omschreven. Het leek alsof bij sommige stukjes het door iemand anders was geschreven, ineens andere manier van schrijven. Dit was wel jammer, want had een goede toevoeging kunnen zijn.

Lachen: Al heb ik hem gisteren pas uitgelezen, kan ik mij dit eigenlijk niet herinneren dus ik zeg: Nee.
Spanning: Ja en nee. Het begin was echt dodelijk langzaam. Dit zorgt ervoor dat ik het boek niet echt als spannend zal noemen, maar toch wilde ik het graag het einde weten.
Irritaties: Het lange begin, met de langzame inleiding. Seks gedeelten ineens andere manier van schrijven.

Beoordeling: ♥♥♥♥♥♥ (6/10)

Het boek is voor mij geen topper. Ik twijfelde nog even over het aantal sterren 5 of 6, maar ben uiteindelijk toch voor de 6 sterren gegaan. Het begin vond ik echt traag opgang komen en vond het daardoor soms moeilijk om mij te concentreren. Het verhaal zelf wordt later een stuk beter en dat maakt het dan ook voor mij dat ik hem alsnog 6 sterren heb gegeven! Wat trouwens wel benoemd dient te worden: Dit verhaal geeft mensen weer zoals ze echt zijn. Zowel goed als kwaad, zowel hun goede als slechte karaktereigenschappen.

De Alien is te koop voor € 18,95 bij bol.com.

Het boek is een recensie exemplaar van Clavis. Mijn recensies zijn altijd gebasseerd op mijn eigen mening. Voor het kopen via mijn affiliatie link ontvang ik een kleine vergoeding van bol.com.