Boekrecensie: De ijzeren prinses – Cassandra Clare.

de-helse-creaties-de-ijzeren-prinses-cassandra-clare-boek-cover-9789048826957

Het derde deel kwam uit van deze geweldige trilogie! Ik wilde eigenlijk al direct naar de winkel rennen, wat zeg ik? Ik wilde daar wel voor de deur kamperen, zo graag wil ik weten hoe hij verder ging. Helaas had ik op dat moment geen geld voor een nieuw boek, dus moest ik nog even wachten. Het verlossende geld kwam van mijn vriend en Euh.. ja ik ben hem daar natuurlijk heel dankbaar voor ;)!

Axel Mortmain wil De Helse Creaties, een leger van meedogenloze wezens, inzetten om de schaduwjagers te vernietigen. Om zijn plannen ten uitvoer te kunnen brengen, heeft hij echter nog één iemand nodig: Tessa Gray.
Als Mortmain Tessa ontvoert, doen Jem en Will – de twee jongens die het meest van haar houden – er alles aan om haar te redden. Ondertussen realiseert Tessa zich dat zijzelf de enige is die haar kan redden. Maar kan één meisje alleen een heel leger overwinnen?

Ik kon echt niet wachten om hieraan te beginnen.. Alle andere boeken gaan de kant en ik was er helemaal klaar voor! Ik moest er echt even weer inkomen, maar toen ik er eenmaal inzat kon ik het boek echt niet meer wegleggen! Hoe ik dit ging vertellen zonder spoilers, daar moest ik wel even over nadenken.  Heb zelf namelijk zo gigantische hekel aan spoilers! Goed het boek gaat verder waar het vorige deel is gebleven.  Tessa en Jem gaan verder met hun trouwplannen en Will is nog steeds gewoon Will. Als je de andere boeken hebt gelezen weet je exact wat ik hiermee bedoel!

Vanaf dat ik het boek zat, kon ik echt niet meer stoppen. Dit is echt het beste boek van Clare dat ik tot nu toe heb gelezen (en het is nummer 9!!).  Geen moment heb ik het boek weg willen leggen. Gebeurtenissen volgen elkaar in een rap tempo op. Het verhaal is vanuit meerdere personages geschreven, waardoor je een goed totaal beeld krijgt van de situatie. Zeker vanaf het moment dat Tessa ontvoerd is, is dit erg prettig. Zo zie je wat er met Tessa gebeurt, maar ook in het instituut! Natuurlijk doen Will en Jem er alles aan om haar te redden en woow.. Wat Jem doet? Gewoon WOW die zag ik even niet aankomen.

Gelachen: Ja, doh.. Will en Jem.. Jem en Will? Dat zorgt altijd voor  mooie momenten.
Huilen: Psst.. ja uh.. uhm.. Ja.. Aan het einde van het verhaal werd mijn hart ongeveer gebroken, weer in elkaar geplakt weer gebroken en ga zo maar door! Eigenlijk al ergens halverwege maar ssst
Spannend: JAAAAAA, zegt genoeg toch? Het is gewoon een spannend verhaal!
Irritaties: Ja waarom is het afgelopen? I want more!!!

Binnen het YA genre is dit echt het beste boek van dit jaar wat ik heb gelezen. Alles klopt en het is een ontzettend mooi einde op weer een serie van Cassandra Clare. Voor mij is het, het beste boek van haar wat ik tot nu toe heb gelezen. Geen moment heb ik mij verveeld of wilde ik stoppen met lezen! Al vond ik vreselijk dat ik steeds meer op het einde kwam, want ik wilde meer meer meer. De ijzeren prinses heeft mijn hart gebroken, eruit gerukt, terug gestopt, gelijmd om daarna weer te breken. Het is een emotionele rollercoaster waar ik niet uit weg kon stappen. Het is echt het cadeautje voor onder de kerstboom, of verjaardag, of gewoon omdat je van iemand houdt, of omdat je van jezelf houdt.. Ja ik ben fan!

FactsUitgeverij Moon || November 2015 || 448 pagina || Cassandra Clara || ISBN: 9789048826957 || € 19.99 bij Bol.com

Recensie deel 1 en deel 2