Boekrecensie: De jongen op de berg – John Boyne

24765_561f936481933_24765

Voor Boekenverslinders, mocht ik mee doen aan de leesrace van de Boekerij. Maandag ontvingen wij om 19:00 uur en de eerste groep die hem allemaal uithadden en de vragen plus korte recensie hadden ingevuld wonnen.  Helaas zijn we 3e geworden, maar het was wel ontzettend leuk om mee te doen hieraan! Goed we lezen dus de jongen op de berg van John Boyne. Nu ben ik überhaupt fan van zijn manier van schrijven, dus ik was super benieuwd! Het boek verschijnt zelf pas op 5 november dit jaar.

Als de zevenjarige Pierrot zijn beide ouders verliest, moet hij zijn huis in Parijs verlaten om een nieuw leven te -beginnen bij zijn Duitse tante Beatrix. Zij is huishoudster bij rijke mensen die boven op een berg wonen, ergens in Duitsland. Maar het zijn geen gewone tijden: Pierrot leeft in 1935 en de Tweede Wereldoorlog nadert met rasse schreden. Evenmin is het huis op de bergtop een gewoon huis; het is Berghof, het adelaarsnest waarin Adolf Hitler zich regelmatig terugtrekt. Pierrot maakt al snel deel uit van Hitlers wereld. Een gevaarlijke wereld waarin terreur, geheimen en verraad aan de orde van de dag zijn. Is ontsnapping nog mogelijk?

Opnieuw een boek over de tweede wereldoorlog dus, groot pluspunt! Ik hou er namelijk van om over deze periode te lezen. De meeste verhalen zijn zo ontzettend aangrijpend!  Ik stond dan ook het hele weekend al te popelen om te beginnen.. Oh wat had ik er zin aan, gelukkig hadden wij een ontzettend leuke groep lezers en hadden we al genoeg pret in de geheime Facebook groep die hiervoor was aangemaakt. Stipt om 19:00 uur zat ik dan ook klaar met mijn tablet (ging om een ebook) en thee. We konden van start. Mijn mail kwam iets later, maar dat heb ik ruim goed gemaakt! Had het boek namelijk in kleine 3uur uit. Ja echt, 3 uren. Goed voor ik verder ga over het boek zelf eerst nog even kort over de leesrace. Deze werd georganiseerd door uitgever Boekerij en dat was echt ontzettend leuk bedacht! Als nog een keer zoiets zou worden georganiseerd zal ik zeker weer mee willen doen! 🙂 Wat minder leuk was dat bij ons team wat technische problemen waren waardoor iemand pas een dag later kon beginnen met lezen! Hierdoor hadden we natuurlijk een achterstand opgelopen.  Maar, dat terzijde leuk gedaan Boekerij! en bedankt dat ik mee mocht doen.

Goed het boek zelf. Ik heb hem in 3uren gelezen. Dit is niet alleen omdat het een wedstrijd was hoor, maar ook omdat het weer zo heerlijk was geschreven! De boeken van John Boyne lezen voor mij als een trein. Ze zijn simpel geschreven en hebben toch een goede inhoud. Ze lezen dus gewoon makkelijk en prettig weg. Goed het verhaal is geschreven vanuit de kleine Pierrot zelf en je krijgt dus de belevingen van een kind mee aan het begin van de tweede wereld oorlog en tijdens. In het begin van het verhaal ga je eigenlijk stiekem een beetje van hem houden, hij verliest zijn ouders,  moet zijn beste vriend verlaten ga zo maar door. De wereld om hem heen verandert snel, maar zelf snapt hij dat nog niet zo goed. Vanaf het moment dat hij de eerste keer in aanraking komt met Hitler verander Pierrot eigenlijk. Je ziet hoeveel invloed een volwassene op een kind heeft, hoe iemand eigenlijk totaal veranderd kan worden. Tegen het einde van het verhaal werd mijn hart letterlijk gebroken, wat een einde. Het hele verhaal was eigenlijk wel een rollercoaster van emoties, maar dat einde echt, die raakt je.

Het boek is niet heel diepgaand, het laat eigenlijk echt de belevingswereld van een kind zien. Ik vond het ontzettend prettig om vanuit dat perspectief te lezen, omdat het een keer een ander verhaal is dan alle standaard oorlogsverhalen. Je kijkt mee in het hoofd van een kind die langzaam geïndoctrineerd wordt door Adolf Hitler zelf. Zal hij nog de goede keuzes kunnen maken?

Lachen: Ja en nee. Ik heb zeker wel eens gelachen om een grapje, opmerking, maar daar houdt het ook mee op.
Huilen: Ik voelde het al wel kriebelen in mijn keel aan het einde, maar ik heb het droog gehouden!
Spanning: Ja, maar niet spanning zoals in een thriller. Een andere vorm van spanning een van zal hij de goede keuze maken of niet? Zal hij alsnog goed terecht komen? Tijdens het verhaal had ik verschillende vragen (de gelukkig beantwoord zijn), waardoor het boek goed je aandacht vasthield.
Irritaties: Ik heb van mensen gelezen dat ze Pierrot naïef vinden. Hier ben ik het niet mee eens en irriteerde mij er dan ook niet aan. Ik denk dat dit iets heel persoonlijks is, nu je het verhaal vanuit een kind leest

Sterren: ★★★★★★★☆☆☆ (7/10).

Het boek is ontzettend goed geschreven en het is een prachtig emotioneel verhaal. Toch krijgt het boek 7 sterren, omdat ik het einde  eigenlijk te snel vond gaan. Alles wordt wel behandeld, maar toch mist er iets. Het is geen verschrikkelijk gemis. Ik bedoel al mijn vragen zijn beantwoord. Het einde is bevredigend. Maar toch zou ik graag wat meer lezen, iets wat te tussendoor gebeurt. Meer van zijn gevoelens meekrijgen nu hij volwassen is, met hoe hij er mee omgaat. Omgaat met de keuzes die hij heeft gemaakt.

Of je dit boek moet lezen? Ik raad hem letterlijk met heel mijn hart aan! Het is een heerlijk geschreven boek, die je echt in een zucht uitleest. Ik heb mij geen moment verveeld! Dus nu snel naar de boekhandel 😉

facts: John Boyne || Boekerij || 256 pagina || 05-11-2015 verschijningsdatum || € 18,99 || bol.com

Nog een extra bedankje aan Eva van boekenverslinders! Ze heeft het ondanks alle chaos geweldig gedaan!