Boekrecensie: De psychiater en het meisje – Erik Rozing.

Vandaag alweer een recensie voor jullie. De recensies blijven komen, haha. Nee ik had voor mij tentamens nog wat boeken uitlezen dus het is nu de perfecte gelegenheid om deze met jullie te gaan delen! Vandaag ga ik het met jullie hebben over De psychiater en het meisje, welke ik van uitgeverij J.M. Meulenhoff mocht ontvangen. Natuurlijk heeft dit geen enkele invloed op mijn mening!

Het leven van de jonge arts Edgar Simons heeft er wel eens zonniger uitgezien. Zijn vriendin heeft hem verlaten en in zijn opleiding tot psychiater staat hij onder verscherpt toezicht na een inschattingsfout met fatale gevolgen. Sindsdien valt het niet mee om zijn opleider ervan te overtuigen dat hij wel geschikt is voor het vak. Buiten zijn werk in het Huygens MC probeert hij zijn oma te steunen, die hem regelmatig met een borreltje te veel op belt om te zeggen dat ze niet meer wil leven.

Edgar is zelf niet vrij van psychiatrische klachten – hij heeft een depressie en drinkt meer dan hij van zijn patiënten acceptabel vindt. Steeds vaker vraagt hij zich af of hij wel psychiater moet worden en waarom hij dat eigenlijk wil. Dan krijgt hij Stella in behandeling, een jonge, aantrekkelijke borderlinepatiënte met een aanstekelijk gevoel voor humor. Stella is grenzeloos en dringt steeds verder in Edgars leven door. Zij fascineert hem, hij obsedeert haar. Hij moet haar op afstand zien te houden, maar hoe?

Nu ik gek ben op psychologie, waren mijn verwachtingen redelijk hoog. Op internet las ik dat veel moeilijke termen werden gebruikt en daar zag ik dan wel weer een beetje tegen op. Ik hoopte vooral dat de basis die ik op de universiteit had geleerd voldoende was.

De psychiater en het meisje is een boek wat psychologisch heel sterk is geschreven. Het blijft trouw aan medische termen en het beeld dat gevormd wordt is stoornis correct. Dit zorgt ervoor dat indien minder kennis van deze termen aanwezig is, het boek lastiger te lezen valt. Gelukkig heb ik een cursus psychologie gevolgd voor juristen en kon ik het boek goed volgen. Al kan dit voor een niet-kenner wat lastiger zijn.

Zelfs als je de termen niet kent, is het boek trouwens leuk te lezen. Waarom? Omdat het boek constant het verhaal van Edgar op een bijzondere manier laat zien. Het is niet uitermate spannend, maar eerder intrigerend. Hij behandeld verschillende cliënten en zoekt hierin een evenwicht. Het boek heeft Stella, iemand die totaal het tegenover gestelde van hemzelf is. Ze draaien constant om elkaar heen.

Het gehele boek zit vol emoties die je meesleuren in het verhaal. Het was voor mij een zwaar boek om te lezen en heb er dan ook voor mij doen lang over gedaan. Ik kon niet zoals een vluchtige roman te lang in 1x in doorlezen, je had tijd nodig om stukken te verwerken. Juist doordat het boek in kortere hoofdstukken is opgedeeld is dit goed mogelijk.

Lachen: Ja, er zitten hilarische momenten in.
Huilen: Nee, maar je emoties worden wel constant meegenomen in het verhaal. Wat heel prettig is.
Spanning: Het boek is niet perse spannend, maar meer intrigerend. Ik wilde weten hoe het verder zou gaan.
Irritaties: Zelf had ik er minder moeilijk mee, maar het boek staat vol medische termen en medicijnen. Dit kan een stoorfactor zijn.

Beoordeling: ★★★★★★★☆☆☆ (7/10).

De psychiater en het meisje is een zwaar boek om te lezen, maar een mooi boek. Kijk langs de moeilijke termen naar het verhaal en je kan echt genieten! Het was een boek wat mijn gedachten nog redelijk lang heeft bezig gehouden en tijdens het lezen wilde je eigenlijk steeds meer weten. Het einde was sterk en misschien een beetje voorspelbaar, maar toch anders dan verwacht. Snappen jullie het nog?

Wil je een echt goede psychologische roman lezen? Dan raad ik zeker De psychiater en het meisje van Erik Rozing aan. Het heeft mij ontzetten geboeid en mocht er een volgend boek van hem verschijnen dan wil ik deze zeker weer lezen.

Nieuwsgierig geworden? Klik hieronder voor de link richting bol.com.

Informatie: Januari 2016|| Meulenhoff  || Erik Rozing || Roman || 448 pagina || paperback || €19,99 bij bol.com(Klik)