Boekrecensie: De roep van Avalon, Eiland in de mist #2 – Mara Li

Eindelijk, eindelijk was het tijd voor deel 2 van de serie van Mara Li. Deel 1 las ik al eerder en ik was verkocht. Nadeel van deel 1? Deze had een gigantische cliffhanger en ik moest dan ook weten hoe hij verder ging. Je kunt je vast voorstellen nu, hoe blij ik was toen ik deel 2 in mijn mail ontving en ik eindelijk kon beginnen met lezen. Lezen is ook wat ik heb gedaan, want ik had hem eigenlijk in twee dagen uit!  Benieuwd wat ik er nu precies van vond en waar het boek over gaat? Lees dan vooral even verder!

Nimue en Arthur zijn gevangen in het web van leugens van de Asklepios Congregatie. Daar dringen de schaduwen van het verleden zich aan hen op en vecht Nimue tegen de donkere kant van haar gave. Opgejaagd door hun vijanden proberen ze de zoektocht naar hun moeder voort te zetten. Onderweg worden ze gedwongen pijnlijke keuzes te maken. Welke offers moeten ze brengen om te overleven?

Mijn verwachtingen lagen hoog. Vooral doordat het einde van deel 1 eigenlijk een rot einde was. Een echte clifhanger. Je bleef maar bezit en wat nu?! Dit is natuurlijk een ontzettend goede set geweest, omdat zo mensen deel 2 ook willen kopen/lezen. Ik verwachte opnieuw een spannend verhaal in de poëtische schrijfstijl van Mara Li. Het is namelijk een heel andere schrijfstijl dan de meeste boeken, wat ik persoonlijk erg fijn vond lezen. Goed hoge verwachtingen dus.

Het boek start waar het tweede deel eindigt. Eigenlijk direct daarna. Dit vond ik zelf heel prettig, mede doordat het verhaal nog goed in mijn geheugen zat en ik zo in 1x door kon gaan lezen. Dit was maar goed ook, omdat er in het verhaal geen terugblikken zitten naar deel 1. Dit komt waarschijnlijk mede doordat deel 1 en 2 eerst een boek waren en er de keus is gemaakt deze toch te splitsen. Logisch anders kreeg je meteen een boek van zo 500 pagina’s voor je neus. Dus weet je niet zoveel meer af van deel 1 lees dan deze eerst opnieuw.

Verder is het boek goed geschreven, al kunnen sommige stukken wel wat korter. Dit omdat er dan erg veel van het verhaal wordt afgeweken (in mijn ogen). Gelukkig zijn de stukken niet saai en lees je er vlot door heen. Op andere punten, bijvoorbeeld bij Wolf (wie, hoe en wat, moet je boek voorlezen) ging het te snel. Sommige dingen gingen zo snel dat ze in mijn ogen tegen de karakters van Nimue en Arthur in gingen. Dit had ik graag wat uitgebreider willen zien.

Gelukkig schrijft Mara Li nog steeds op haar geweldige poëtische manier. Het leest dan ook weer ontzettend gemakkelijk en fijn weg.

Lachen: ja/nee, weet het eigenlijk niet meer. Volgens mij niet echt.
Huilen: nee.
Spanning: waar ik bij deel 1 op het puntje van mij stoel zat, had ik dit met deel 2 niet. Wel werd het naarmate ik verder in het verhaal kwam, het steeds spannender werd.
Irritaties: in mijn ogen werd er soms te veel van het verhaal afgeweken.

Beoordeling: ★★★★★★★☆☆☆ (7/10)

De roep van Avalon doet iets onder van  De stem van de Zee, maar ook dit keer heb ik weer genoten van het verhaal. Ook dit deel heeft weer een soort van cliffhanger, waardoor ik uit kijk naar boek 3. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat Mara Li hiervan gaat maken. Al met al heb ik dus genoten van het verhaal en het verdient dan ook een dikke 7 sterren. Ik hoop zeker in de toekomst meer van Mara Li te lezen en wacht geduldig op deel 3!

Informatie: Januari 2016 || Storm publishers || Mara Li || Young Adult || 211 pagina (ebook)