Boekrecensie: De tweede verdachte – Heather Lewis

12393711_151485818557735_168858920_n

Voor de challenge moest ik in januari een thriller lezen van een schrijver die ik niet kende. Dat is De tweede verdachte van Heather Lewis. Aangezien ik deze nog niet klaar had staan, tentamens en tentamens.. Oh tentamens, zorgen voor veel stress.. en van stress word ik vergeetachtig 😉 Heel handig als je wilt leren toch? Goed, omdat het boek gelukkig al uit was kon ik jullie wel verblijden met een recensie vandaag!

Gabriel en Ingrid Santerre zijn een welgesteld echtpaar met goede connceties en met een seksuele voorkeur die aan het misdadige grenst. In de opmerkelijke opening van De tweede verdachte staan ze op het punt naar huis te gaan na een van hun decadente weekends in een chique New Yorkse hotelsuite. Maar deze keer zijn ze te ver gegaan. De jonge prostituee die ze voor hun genoegens hebben ingehuurd blijkt plotseling te zijn overleden. Als Gabriel het hotel verlaat om een golftas te kopen waarin ze het lijk willen verstoppen, wordt Ingrid ineens overmand door wroeging en belt de politie. het echtpaar wordt gearresteerd en van elkaar gescheiden. Gabriel belt zijn topadvocaat en beraamt kalm het plan om de schuld op zijn vrouw te schuiven. Inspecteur Caroline Reese van het New York Police Department laat dat echter niet zomaar gebeuren. Ondanks de vele connecties van Gabriel – tot in het Openbaar Ministerie – en een waarschuwing van haar meerdere dat ze uitsluitend op eigen risico opereert

Mijn verwachtingen van het boek waren heel heel anders dan het uiteindelijk bleek te zijn. Aan de achterkant had ik meer een soort romanachtig verhaal verwacht, maar nee dit was het totaal niet. Of het daarom tegenviel? Nee het verbaasde mij op een goede manier. Het boek begint Gabriel en Ingrid en je wordt zo steeds verder mee genomen in een verhaal die vele kanten kent, die onverwachtse wendingen heeft en geen moment rustig blijft.

Je beleeft het verhaal vooral vanuit Reese, die in contact komt met Ingrid maar ook nog heel andere vrouwen die haar bezig blijven houden. Ze is gebrand om de waarheid te vinden en laat zich door niks tegen houden. Het verplaatsen in de personages gaat ontzettend makkelijk en daardoor pak je het verhaal goed op. Op sommige momenten voelde ik echt de walging die Reese ook voelde. Geen moment had ik eigenlijk het einde echt zien aankomen. Deze kwam dan ook als een bom binnen heel onverwachts.

Lachen: Ja/nee er zaten wel paar grappigere momenten in maar heb niet echt zitten lachen.
Spanning: Niet de spanning die je bij een reguliere thriller verwacht, maar wel in hoe het verhaal zich verder ontwikkeld. Zeker omdat er een paar aangename verrassingen inzitten.
Irritaties: Hmm, even goed nadenken. In het begin vond ik Ingrid nogal verschrikkelijk overkomen. Verder op in het verhaal wordt duidelijk waarom.

Beoordeling:★★★★★★★☆☆☆ (7/10)

Het boek krijgt van mij een dikke 7 uit de 10 sterren. Waarom? Het is goed geschreven en het heeft mij in een zeer goede manier verrast. Het is een boek wat je niet 1,2,3 weglegt maar ook niet weer zo spannend als sommige andere thrillers. Hoe meer je  leest hoe kritischer je wordt? Denk ik dan maar. Het is makkelijk te lezen en het boek was dan ook in een vogelzang uit.

Informatie: Meulenhoff Amsterdam || Heather Lewis || 1998 || 239 pagina