Boekrecensie: Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) – Astrid Harrewijn.

IMG_2016-02-19 13:31:46

Drie vrienden, een huis (en een klusjesman).  Op het moment dat ik dit schrijf is het boek nog niet verkrijgbaar, maar vanaf 23 februari ligt het in de winkels! Zelf heb ik hem via een boekengroep gewonnen, altijd leuk natuurlijk om een boek vooruit te lezen!

Sommige dingen doe je gewoon niet als je halverwege de dertig bent. Zoals je veilige vaste baan, je huis in Limburg en het vooruitzicht van een bruiloft inruilen voor een tijdelijke baan bij het Van Gogh Museum in Amsterdam. Noor doet het wél, tot verdriet van haar ouders en haar vriend. Ze betrekt samen met haar jongere zusje Kiki en studievriend Joost een verwaarloosd pandje aan de Herengracht. Kiki is bewust single, het zwarte schaap van de familie en ziet de wereld als haar speeltuin. Ze werkt voor Jeff Koons en brengt zijn spraakmakende tentoonstelling naar het Stedelijk. Joost, een vriendelijke maar ietwat stoffige vrijgezel, werkt als adviseur bij het Rijksmuseum.
Noor, Kiki en Joost delen lief, leed en de voordeur met elkaar en kennen maar één harde regel: thuis wordt er niet gesproken over het werk op het Museumplein. Terwijl het huis een verbouwing ondergaat ontdekt Noor zichzelf, de waarde van vriendschap, en een groot schandaal in de kunstwereld. Kortom: ze ontdekt het leven.

Dit keer had ik eigenlijk geen verwachtingen. Nooit eerder las ik een boek van Astrid Harrewijn, dus was zeer benieuwd naar het verhaal. Een roman vind ik altijd wel fijn om te lezen, vooral omdat deze vaak makkelijk weg lezen en je niet elke  tien seconden hoeft na te denken waar het nu exact over gaat. Ik had wel gehoord dat er veel humor in zou zitten, en dat is natuurlijk altijd goed.

Allereerst heeft dit boek ervoor gezorgd dat ik veelte laat ging slapen, want ik wilde hem eigenlijk gewoon uitlezen. Gelukkig heb ik inmiddels mijn slaap weer ingehaald en kan ik er tegen aan! Goed, wat ik nu van dit boek vond? Ik heb ontzettend gelachen. Ik zat voortdurend met een glimlach op mijn gezicht en was benieuwd warvoor stunt Noor of Kikki nu weer gingen uithalen. Het was een heerlijk verhaal om te lezen en om alle studiestress en heel erg de tijd te vergeten. Het boek is ontzettend vlot geschreven, waardoor het snel en makkelijk wegleest.

Je word vooral in het leven van Noor meegenomen, ze neemt radicale beslissingen die haar leven gaan veranderen. Bovenal is ze opzoek naar geluk (wie niet).  Het einde was redelijk te voorspellen voordat je op de helft van het boek was, maar dit deed zeker niet af aan het verhaal. Er zaten nog verschillende wendingen in, die je alsnog verrassen. Het is een  verhaal over iemand die eigenlijk echt voor het eerst gaat leven en je kan je makkelijk in haar verplaatsen. Het is gewoon een echte roman.

Lachen: Ja, ik zat voortdurend met een lach op mijn gezicht. Een paar keer zat ik zelfs hard op te lachen!
Huilen: Nee, ik had eigenlijk alleen maar tranen van vermoeidheid.. Oeps.
Spanning: Spanning kunnen we hier beter vervangen voor romantiek en dat zat er zeker in. Natuurlijk zat er wel spanning het verhaal, maar omdat ik het einde al kon voorspelen was dit iets minder.
Irritaties: Ik weet niet  of dit een echte irritatie is, maar vond het jammer dat je al zo snel het einde kon zien aan komen. Gelukkig niet wat er tussen zat!

Beoordeling: ★★★★★★★☆☆☆ (7/10)

Het aantal sterren vond ik dit keer echt lastig. Ik heb genoten van het boek, maar wilde erin meenemen dat het einde zo snel al duidelijk was. Het zijn dan ook een dikke 7 sterren geworden!  Drie vrienden, een huis (en een klusjes man) is een roman waar ik ontzettend om heb gelachen. Hij moest gewoon uit en las als een trein! De karakters zijn verrassend en leuk geschreven, waardoor je makkelijk in ze verplaatst en aangepast op het hectische leven van nu. Ik ben dan ook zeer benieuwd geworden naar andere boeken van Astrid.

InformatieBoekerij || Astrid Harrewijn || Februari 2016 || 305 pagina || Paperback || € 15,00