Boekrecensie: Duizend stukje van jou – Claudia Gray

9200000047395299

Bij de leesclub van Fantasywereld.nl heb ik het boek Duizend stukjes van jou van Clauda Gray gewonnen. Dit is natuurlijk super leuk. Ze hebben namelijk een forum waar je met elkaar kan praten over het boek.  Voor het eerst dat ik ‘echt’ meedeed aan een leesclub en het is zeker voor herhaling vatbaar. Omdat je daar alleen een kleine recensie geeft, besloot ik alsnog een uitgebreide te schrijven voor mijn eigen blog! Op fantasywereld.nl komt nog een uitgebreide recensie van alle onze meningen bij elkaar. Super leuk, dus hou hun site zeker weten goed in de gaten.

De ouders van Marguerite Caine zijn beroemde baanbrekende wetenschappers. Hun laatste uitvinding? De Vuurvogel, een apparaatje waarmee je tussen verschillende dimensies kunt reizen en het lichaam kunt overnemen van je andere ik in een parallel universum. Het klinkt als sciencefiction, maar voor Marguerite is het realiteit. Helemaal wanneer haar vader wordt vermoord en de moordenaar – de briljante onderzoeksassistent Paul – naar een andere dimensie vlucht. Ze twijfelt geen moment en gaat achter hem aan…
In de dimensies waarin ze terechtkomt – futuristisch Londen, keizerlijk Rusland, een wereld die grotendeels onder water staat – komt ze verschillende versies tegen van Paul en gaat ze steeds sterker in zijn onschuld geloven. Stukje bij beetje ontdekt ze dat de waarheid over haar vaders dood beangstigender is dan ze ooit had kunnen denken…

De verwachtingen lagen redelijk hoog, dit omdat ik op veel plekken al positieve reacties had gelezen. Zowel over de Engelse versie als over de Nederlandse. Op verschillende Facebook pagina’s werd er in ieder geval vol lof over gesproken. Daarnaast is de cover natuurlijk alleen al adembenemend! Ook deel 2 komt in de originele cover naar Nederland en die is al even mooi. Helaas komt deze pas in augustus, dus we mogen daar nog even opwachten (helaas!!).

Goed de verwachtingen waren hoog gespannen. Het hele dimensiereizen leek mij een super gaaf onderwerp, zeker omdat ik het met mijn vriend nog wel eens over dat soort dingen heb. Dimensies en andere rare wiskundige/wetenschappelijke onderwerpen. Ligt dus rechtstreeks in mijn straatje!

Toen ik hem binnen had begon ik eigenlijk direct met lezen. Je wordt vanaf het begin direct het verhaal in gegooid. Niet eerst even opbouwen, nee bam je zit er direct in. De spanning is dan ook vanaf het eerste hoofdstuk aanwezig. Wel wordt gelukkig goed uitgelegd hoe het met die dimensies zit en hoe ze er tussen kunnen reizen. Ook nog eens op een makkelijk te begrijpen manier (yeah!). Goed je wordt dus meteen midden in een verhaal gedumpt, hierdoor schoot ik echt door de eerste hoofdstukken heen. Naast dat het spannend is, is het ook nog eens ontzettend prettig geschreven. Het leest echt in een snelvaart, wat ik zelf heel prettig vindt.

Er komt wel weer de standaard driehoeksverhouding in voor, maar niet zo erg dat hij mij irriteerde. Juist het verschil in karakters is ontzettend leuk! Voor welk team ik ben? Nou dat kan ik niet helemaal zeggen zonder een gigantische spoiler te verraden, dus ik denk dat ik die nog maar even voor mijzelf hou.. Anders ga je waarschijnlijk echt denken HUH?! Gelukkig kunnen waarschijnlijk de mensen die hem hebben gelezen wel raden wie ik bedoel.  Het boek was echt in no-time uit en heeft mij totaal uit mijn ik heb geen zin aan lezen dip gehaald. Waar die vandaan kwam? Nou studeren is leuk, maar mij boek vennootschapsbelasting is een regelrechte HELL.

Naast de standaard romantische elementen, het drama, kent het boek ook ontzettend veel goede plottwisten, wat het ontzettend onvoorspelbaar maakt. Hier hou ik persoonlijk  wel van, zeker als er nog een deel moet verschijnen. Het houdt het verhaal een beetje spannend. Als ik namelijk naar 2 hoofdstukken al weet wat er gaat gebeuren in hoofdstuk 30, nah, dan hoef ik eigenlijk al niet meer verder te lezen.

Gelachen: Ja!
Spanning: JA! Ik moest echt door lezen, ik mocht niet stoppen. Het verhaal speelt zich natuurlijk in verschillende dimensies af waardoor het steeds ander is, daarnaast zaten er in veel hoofdstukken cliffhangers, zodat ja, je gewoon niet kunt stoppen.
Irritaties: Dit ligt niet aan het verhaal, maar aan de uitgave zelf. De kaft trekt namelijk helemaal krom uit zichzelf. JUCK!

Een duizendstukjes voor jou, is een boek vol met verrassende elementen dat op geen enkel front verveeld. Het is een echte Young Adult, waar de standaard liefdesdriehoek op een goed manier is verwerkt. Normaal irriteer ik mij er vrij snel aan (hebben er nu wel genoeg gehad?!), maar hier had ik gelukkig dit keer geen last van. Echt sterke punten in dit boek zijn de originaliteit van het verhaal, de afwisseling en het constante niveau van spanning. Grote pluspunten zijn dat het verhaal makkelijk te lezen is, het spannend is, het fijne lettertype en dat het gewoon en heel orgineel verhaal is!

Wil jij een ontzettend leuke en goede Young Adult lezen? Hou je van romantiek en ben je toe aan je nieuwe boekcrush? Lees dan vooral Duizend stukjes van jou 😉 En uhh… vooral als ze in keizerlijk Rusland zit! YUMMM!!

Informatie: HarperCollins || Claudia Gray || januari 2016 || Young Adult || Paperback || € 15,00