Boekrecensie: Echte liefde kan mislukken – Matthew Quick.

In december ontving ik dit boek al (op mijn verjaardag!!) van uitgeverij Lemniscaat. Met de tentamens die daarop volgde had ik geen tijd om hem direct te lezen en kwam er nu eindelijk aan toe. Ik was namelijk super benieuwd naar dit (dikke) boek! Waarom? Nou de titel is natuurlijk al leuk en de binnenkant was ook echt mooi vorm gegeven!

Omschrijving van de achterkant van het boek:

Portia Kane is ingestort. Nadat ze haar man heeft betrapt met een van zijn jonge pornosterretjes gaat ze terug naar South Jersey, waar weinig veranderd is sinds ze er na haar ongelukkige jeugd vertrok. Wanneer ze hoort dat haar geliefde leraar Engels op de middelbare school, Mr. Vernon, tegenwoordig als kluizenaar leeft, besluit Portia de enige man te redden die altijd in haar geloofde. Zal het haar lukken om samen met een brutale non, een ex-heroïneverslaafde, een kleine metalhead en haar moeder met verzamelwoede deze bijzondere man zijn vertrouwen in de mensheid te laten terugvinden?

Eerlijk is eerlijk, ik was echt verliefd op de cover toen ik hem zag. Nadat ik de omschrijving had gelezen, wist ik dat ik hem moest gaan lezen. Matthew Quick heeft ook The Silver Linings Playbook geschreven. Over dit boek heb ik heel veel gehoord, helaas nog nooit gelezen, maar een ander boek van hem wilde ik dan ook wel graag lezen nu ik de kans had!  De omschrijving doet mij overkomen dat het een boek vol intriges is en onverwachte keuzes en beslissingen. Ja, mijn interesse is zeker gewekt.

Het boek bestaat uit verschillende delen. Elk deel wordt vanuit een ander belangrijk karakter geschreven. Als je eenmaal uit de gedachten van het ene karakter over bent op de ander, komt dit perspectief ook niet meer terug. Je begint met Portia Kane, dit is enige karakter wat nog terug komt aan het einde van het boek (vanuit haar perspectief dan, verder komt ze in het hele boek voor natuurlijk!). Dit is ook mijn enige min punt. Zeker het laatste onderdeel van het boek, had ik eigenlijk graag vanuit haar perspectief gelezen. Dit omdat ik het soms moeilijk vond in te denken, dat zij zo zou handelen/denken.

De rest van het boek las echt als een vogelvlucht. Ik heb hem tussen meerdere boeken doorgelezen en het was een boek waarbij je niet de hele tijd hoefde na te denken, maar vooral genieten. De humor in het boek verwerkt is echt hilarisch. Opmerkingen over moeders, omdat ze zelf absoluut geen kinderen wil en nog veel meer brachten mij regelmatig aan het lachen. Mijn vriend schrok een paar keer er door, omdat ik ineens geluid maakte! Muhaha.

Lachen: Ja, ik heb echt hard op zitten lachen. Ik heb mijn vriend er dus mee laten schrikken zelfs.
Spanning: Lastig, er zit geen echte spanning in, maar het verhaal verveeld echt geen moment! Het hele verhaal is een opvolging van grappige, maar ook serieuze gebeurtenissen. Bepaalde dingen hou je echt vast tot het einde.
Irritaties:  Graag had ik het laatste deel van het boek, meer vanuit Portia willen lezen. Willen weten wat in haar hoofd omging, in plaats vanuit een buitenstaander gezien.

Liefde kan mislukken van Matthew Quick is een roman/literatuur boek waar ik ontzettend van genoten heb. Regelmatig moest ik echt lachen, niet een glimlach, maar echt lachen. Het hele verhaal staat bol van aparte gebeurtenissen, rare ervaringen en soms het overdreven karakter van Portia. Ik kan hem dan ook zeker aanraden om te lezen, het was een verfrissend boek. Opvallend? Nou de proloog, de proloog was gewoon geweldig punt. Oh, en het laatste hoofdstukje van Portia. Beiden geven een extra dimensie achter het verhaal.

Informatie: Lemniscaat || oktober 2015 || literatuur || 368 pagina || hardcover ||  € 22.95 bij bol.com