Boekrecensie: Het leven van een ander – Katie Dale

Blue Monday?  I thought you said yellow Monday! Haha laat exam next week and then I going to read 4 days longs.. Now reading this beauty!  Really an emotional roller-coaster up to now!  #books #bookstagram #bookish #booktube

Via een winactie van Boekhandel van Haasbeek ben ik de gelukkige eigenaar geworden van het boek: Het leven van een ander geschreven door Katie Dale. Het is op nieuw een Young Adult boek (zien jullie mijn favoriete genre al?), waar ik heel nieuwsgierig  naar was. Het boek gaat onder andere over de ziekte van Huntington, na hier verschillende colleges over te gevolgd hebben leek dit boek mij dan ook heel interessant. Natuurlijk is het een leesboek, maar alsnog was ik heel benieuwd hoe het weggezet zou gaan worden.

Hoe kun je uitkijken naar je toekomst als je weet dat je verleden een leugen is?
Het leven van de achttienjarige Rosie stort in als haar moeder Trudie na een lang ziekbed sterft aan de erfelijke en altijd dodelijke ziekte van Huntington. Rosie verliest niet alleen haar moeder, maar blijft ook achter met de kwellende vragen: heeft zij het gen dat de ziekte veroorzaakt ook? Zal haar leven net zo eindigen als dat van haar moeder? Als Rosie besluit haar DNA te laten testen om te weten waar ze aan toe is, doet Sarah, de beste vriendin van Trudie een bekentenis: Trudie zou niet Rosies echte moeder zijn geweest… Hoe is dat mogelijk? Rouwt ze om een moeder die niet de hare is? Maar als Trudie haar moeder niet was, wie dan wel? Overweldigd door emoties besluit Rosie op zoek te gaan naar haar biologische moeder. Maar al snel ziet Rosie zich geconfronteerd met een hartverscheurend dilemma – moet ze in de leugen blijven leven of een waarheid aan het licht brengen die de levens van iedereen om haar heen op hun kop zal zetten?

Zoals  de omschrijving al laat blijken, lijkt het erop dat het een ontzettende emotionele rollercoaster gaat worden. Ik zeg lijkt, omdat ik dit gedeelte nu een keer voor het lezen schrijf. Ik deel dus letterlijk mijn verwachtingen. Dit heb ik nog niet eerder gedaan, dus hoor graag van jullie hoe het bevalt! Goed, ik verwacht dus dat het een emotioneel boek gaat worden. Toen ik hem opzocht op goodreads zag ik al een paar goede recensies, maar op bol.com ook een hele slechte. Altijd afwachten wat ik er zelf van ga vinden. Waar ik mede op wil gaan letten, is hoe goed de ziekte van Huntington wordt omschreven. Klopt het een beetje? Of juist helemaal niet? Ik verwacht in ieder geval geraakt te worden door het boek.

Inmiddels heb ik het boek uitgelezen. Of het een emotionele rollercoaster was? Nou ja en nee. Ik kon mij goed verplaatsen in Rosie en het was echt een verhaal met ups en downs. Ze verliest haar moeder en sluit eigenlijk iedereen buiten die haar maar wilt helpen. Als ze er dan ook nog achterkomt dat haar moeder haar moeder niet is, wil ze opzoek naar haar echte moeder.  Ze krijgt hier hulp in van Andrew.  Tijdens het verhaal ging ik vooral in het begin heel erg mee in haar emoties, het slokte je echt op. Het boek vloog dan ook voorbij! Naarmate het verhaal zich verder ontwikkeld krijgt Rosie meer een egoïstische rol, maar ook weer niet. Volgen jullie het nog? Vaak wist ik niet zo goed wat ik moest denken, omdat ze van meelevend naar niet fout willen doen naar egoïstisch gaat naar een gigantische tweestrijd.

Het verhaal ging echt heel snel, ik bladerde er zo doorheen. Dit is op zich prettig, omdat sommige boeken zo zijn geschreven dat ik het gevoel heb dat ik een maand over een hoofdstuk doe, maar het viel wel extra op toen het verhaal zijn volgende wending nam dat het in een sleur kwam. Het liep niet allemaal meer zo snel. Ik kan niet precies zeggen hoe en wat, want dan verraad ik heel het plot.. maar als je hem hebt gelezen of gaat lezen weet je waarschijnlijk wel wat ik bedoel.

Huilen: Nee, dit had ik eerlijk gezegd wel verwacht. Ik kan soms echt zo overgevoelige emotionele lezer zijn. Het verhaal was alsnog wel een emotionele rollercoaster maar tranen kwamen er niet aan te pas.
Lachen: Oeh, hier moest ik heel even diep over nadenken. Volgens mij niet (ik moet volgende keer maar plakkertjes gebruiken bij alle grappige onderdelen, haha).
Spanning: Ja en nee. Het verhaal is wel voorspelbaar, toch wordt het redelijk goed opgebouwd en zat ik op sommige momenten toch nog op het puntje van mijn stoel.
Irritaties: Het tweede deel van het verhaal verliep wat langzaam. Ook was het einde mij wat te abrupt en zoetsappig.

Beoordeling: ★★★★★★★☆☆☆ (7/10)

Toen ik begon met lezen dacht ik echt dit wordt een 8/9 sterren beoordeling. Toen ik richting het einde kwam is deze iets gedaald. Uit eindelijk krijgt het leven van een ander van mij 7 sterren. Het is een vlot boek en het leest grotendeels weg als een trein. Zeker in het begin van het boek kon ik hem niet wegleggen. Het hielt je ontzettend vast. Naarmate je verder in het verhaal komt zijn sommige stukken naar mijn idee te ver opgerekt, om nog extra pagina’s te krijgen. Dit vind ik persoonlijk erg jammer, zeker nu de laatste 2 hoofdstukken juist te snel gaan. Het eindigt ergens abrupt en gaat dan weer verder. Daarmee wordt het einde in mijn ogen echt ‘Amerikaans’, namelijk dat het goed moet eindigen. Sommigen vinden dit natuurlijk heel prettig, zelf had ik het anders gedaan.

Het leven van een ander van Katie Dale is zeker een goed Young Adult boek en geeft een goede omschrijving/weergave van de ziekte van Huntington. Je emoties zitten gedurende het boek in een soort achtbaan waar je grotendeels van de tijd niet uit weg kunt stappen.

Informatie: Karakter Uitgevers B.V. || Katie Dale || November 2012 || 300 pagina’s || Paperback || € 17,95