Boekrecensie: Het onmogelijke leven – Kate Scelsa

12328356_495203147271654_458938896_n

Vandaag eerst een recensie voor het filmpje online komt. Waarom? Ik was zo slim de bestanden te wissen dus ga deze zometeen voor jullie opnieuw opnemen! Maar eerst moeten de laatste boodschappen worden gedaan voor morgen, aangezien ik anders geen eten in huis heb, haha. Goed we beginnen de dag dus met een recensie van Het onmogelijke leven van Kate Scelsa. Ik mocht dit boek van Clavis ontvangen en was er dan ook erg blij mee, nu het een ontzettend mooie buitenkant heeft.

De zestienjarige MIRA begint met een schone lei op een nieuwe school. Deze keer zal ze doen alsof ze net als alle andere tieners kan functioneren, dat heeft ze haar ouders beloofd. Alsof ze niet doodmoe wordt van dit leven, en zich alleen echt wakker voelt als ze bij Sebby is.

SEBBY is Mira’s gay best friend. Hij lijkt altijd opgewekt, al is het leven in zijn pleeggezin allesbehalve een pretje. Samen hebben Mira en Sebby een wereld van magische rituelen en spontane roadtrips verzonnen, om het onmogelijke leven mogelijk te maken.

JEREMY, de verlegen jongen die zich na een incident aan het einde van vorig schooljaar in isolement heeft teruggetrokken, staat plots oog in oog met Sebby en Mira. En daarna zal zijn leven nooit meer hetzelfde zijn.

Het verhaal is constant vanuit drie verschillende perspectieven geschreven. Je lest vanuit Mira, vanuit Sebby en vanuit Jemery. Ik denk dat dit ontzettend belangrijk is voor de verhaal vorming.Deze zin heb ik al veel vaker gebruikt, maar in dit boek komt het extra navoren. Waarom? Alle 3 vechten ze tegen verschillende onzekerheden, ze steunen in hun gedachten volledig op elkaar. In ieder geval Mira op Sebby. Hij is haar lichtboei in een hele duistere wereld.

Alle 3 vechten ze tegen angsten, maar op een heel andere manier. Het boek laat op een ontzettend goede wijze zien wat afkomst eigenlijk voor je kan betekenen, en wat misschien zelfs niet. 3 verschillende personen met 3 verschillende achtergronden en toekomsten. Het is aan hun wat ze er van gaan maken.

Het verhaal is boeiend geschreven en leest zoals de meeste boeken van Clavis makkelijk weg. Dit mede door het wat grotere lettertype en een fijne regelafstand. Het boek heeft mij bijna het gehele verhaal geboeid. Rond het midden zat een stuk, waar ik wat moeilijker doorheen kwam, alsof het verhaal even vast liep. Dit vond ik persoonlijk erg jammer, omdat het verhaal verder ontzettend sterk geschreven is.  Het einde verbaasde mij en ik ben ook wel benieuwd hoe het nu met de personages gaat. Het laat het een beetje een het midden. Zeker het laatste hoofdstuk roept de nodige vragen op. Voorzover ik weet komt er geen vervolg op, maar toch ben ik wel benieuwd hoe het nu zou gaan.

Lachen: Ja er zitten verschillende momenten in waar  ik hartelijk om kon lachen. Vooral het extravagante karakter van Sebby is een om van te houden.
Huilen: Nee. Het is niet zo soort boek.
Spanning: Ja en nee. Meeste zullen bij spanning aan thriller denken, maar er kan zeker een goede spanning opgebouwd worden tijdens het verhaal. Dit gebeurde eigenlijk ook de hele tijd, het hielt je vast. Tot dus het midden toen raakte ik wat van mijn interesse kwijt, maar dat werd tegen het einde weer goed hersteld.
Irritaties: Ja, het verhaal lijkt wat uitgerekt te zijn in het midden. Persoonlijk vond ik dit niet prettig, maar hier kunnen de meningen over verschillen.

Beoordeling: ★★★★★★★☆☆☆ (7/10)

Het verhaal is voor jongeren vanaf ongeveer 15 jaar. Ik denk dat deze leeftijdsgrens goed is ingeschat, nu er volwassenere onderwerpen zoals depressie erin navoren komt. Het verhaal is over het algemeen vlot en begrijpelijk geschreven, waardoor het makkelijk weg leest. Ik geloof ook wel dat er een diepere boodschap achter het boek zit, met betrekking tot oordelen, depressies en pesten. Het laat goed zien dat er meer speelt, dan dat mensen vaak denken en dat iedereen op zijn eigen manier een plek zoekt in het leven. Hij krijgt 7 sterren, omdat ik rond het midden toch wat bleef hangen, maar zich goed herstelde aan het einde van het verhaal.

Facts: Clavis || November 2015 || YoungAdult || Kate Scelsa ||296 pagina || Hardcover || € 16,95