Boekrecensie: Horizon in de schaduw – Thijs Rijks

aaaaa

Dit is misschien wel de meest moeilijk recensie die ik tot nu toe heb geschreven. Een recensie dient in mijn ogen altijd eerlijk te zijn. Als het boek goed is, schrijf ik hier heel makkelijk over. Dan ben ik enthousiast en schrijft de recensie zich bijna zelf. Nu zit ik dus met een dilemma, ik vond het boek niet goed, het is waarschijnlijk het slechtste boek dat ik de afgelopen twee jaar heb gelezen. Alleen wil ik dat goed gaan onderbouwen, dus hier gaan we.

Drie jonge mensen proberen te voldoen aan de norm van de hedendaagse samenleving: ‘succesvol worden’. Tyson is een rapper van gemixte afkomst met dromen en enorme innerlijke strijden. Jason blijft een vechter, die zichzelf vaak in de problemen brengt. Daphne is een hoogopgeleide, intelligente en prachtige jonge vrouw die net begint bij het advocatenbureau De Wit. Zij zijn door hun verleden verbonden, misschien wel meer dan zij eerst denken. Hun verhaallijnen kruisen elkaar constant; omdat ze niet zonder elkaar kunnen, maar ook omdat ze hetzelfde trauma van achttien jaar geleden willen overwinnen.

Toen ik het boek aangeboden kreeg, wist ik niet meer dan de achterkant. Deze achterkant trok mij redelijk. 3 verschillende jongeren, verbonden, het trok mijn interesse. Dit is dan ook de reden dat ik ja zei. Het boek werd overigens door de schrijver zelf aangeboden en ik voelde mij hierdoor dan ook zeer vereerd dat ik het mocht lezen (bedoel gebeurt niet iedere dag toch?). Goed, mijn aandacht was dus getrokken. Toen ik hem ontving waren mijn eerste gedachten: wat een dun boekje (kan heel prettig zijn  om tussen door te lezen, is dus geen kritiek) en de cover wist ik niet zo goed wat van te vinden.

Goed, wat ik dus van het boek vond. Oké, dit is een lastige. Allereerst wil ik zeggen: Ik weet dat ik ook niet perfect in de Nederlandse taal ben, dat weet ik.  Het verhaal viel mij zacht gezegd tegen, zoals jullie konden lezen vond ik het zelfs een van de slechtst geschreven boeken die ik in lange tijd heb gelezen. Waarom? Nou, dat ga ik nu proberen te omschrijven. Allereerst waren er in het boek zinnen die niet klopten, ze liepen niet goed. Meestal merk ik hier helemaal niks van, maar dit keer viel het mij erg op. Verder vond ik het boek een verschrikkelijk taal gebruik hebben, nu ben ik als student echt wat gewent alleen sloeg dit alles. Het kwam over alsof het te nep was. Het was een beetje Gangster taal, maar dan niet kloppend. Het was grof (niet altijd een probleem), maar vooral vaak vrouw onterend. Om een voorbeeld te noemen: ” Hij pakte zijn mobiel op. Tegelijk haalde hij zijn mannelijke lid uit haar. ‘Yo broer, gooi die chick eruit, we moeten even shit fixen! ‘Yo tot zo’. Hij keek har aan. ‘Zuig mij af en ga chick’.  Dit is slechts een voorbeeld uit het boek. Verder komt er veel “straattaal” in voor  die eigenlijk het boek een stuk naar beneden haalt. Het boek draait grotendeels om seks, waardoor het in mijn ogen geen Roman is. Het is eerder goedkope Pornografie. Het is te letterlijk omschreven, niet spanning opbouwen, maar gewoon grof.

Omdat ik moeite had met een mening vormen over het boek heb ik diverse stukjes aan mensen laten lezen. Reacties die ik kreeg? ‘Is het een nep-gangster?’, ‘Seksistisch’, ‘Kom op, wie schrijft dit een White Snoop Dog?’, ‘Kan het nog slechter?’  Niet heel positief dus. Ik heb het boek uitgelezen, omdat er zeker wel potentie zit in het onderliggende verhaal, het verhaal wat eigenlijk niet echt naar voren komt: het trauma.  Dit is erg jammer. Ik denk dat het in potentie een heel goed verhaal had kunnen zijn, maar dat door het vele rare taalgebruik, woorden zoals Papi, Fok jou etc. het niet meer klopte.

Gelachen: Nee.
Huilen: Ja, door het taalgebruik.
Spannend: Nee, terwijl ik denk dat het onderliggende verhaal zeker spannend kan zijn.
Irritaties: Ja, het taal gebruik. Woorden zoals Papi, Fok jou, maar ook de neerbuigendheid richting vrouwen toe, het zie hoe goed de man is (Echt 3x achter elkaar klaarkomen? Vrouw kan het niet aan? Macho much?) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Beoordeling:★★☆☆☆☆☆☆☆☆ (2/10)

Twee sterren. Dit staat gelijk aan 1 ster op  Goodreads. Veel meer kan ik er niet van maken. Het is jammer en vond het dan ook erg lastig deze recensie online te zetten. Iemand afbranden is hiermee niet mijn bedoeling, maar eerlijkheid omtrent een boek is voor mij belangrijk! Hopelijk ontwikkeld e schrijver een beter gevoel in de loop der tijd en zal dan ook een aangenamer taalgebruik worden aangewend. Voor nu raad ik dit boek eigenlijk aan niemand aan.