Boekrecensie: Ik ben bij je – Lorna Minkman

SONY DSC

Vandaag weer een boekrecensie voor jullie, maar dan iets anders dan normaal! Gisteren trok ik mijn stoute schoenen aan en begon met filmen. Ik wil al langer YouTube filmpjes maken maar ik had het lef ervoor zeg maar nog niet gevonden! Deze recensie leek mij dan ook de uitgelezen kans om mijn eerste filmpje ooit te maken! Dat is dan ook wat ik heb gedaan. Benieuwd dus naar het filmpje en wat ik vind klik dan vooral zo even verder! Overigens als je het filmpje niet kan of wil bekijken staat de geschreven recensie hier ook.

Goed dit was dus mijn eerste filmpje! Ik hop dat je het leuk vond. Hieronder heb ik nog een geschreven recensie voor de liefhebber 😉

Als hij oorlog was en ik vrede? Wat waren we dan samen?

Mijn naam is Sia Heeregrave. Op maandag 6 oktober 2003, enkele weken na mijn zestiende verjaardag, werd ik vermoord. Nadat mijn hart was gestopt met kloppen, sloot ik al mijn gedachten af en wachtte.

Sia Heeregrave leert haar moordenaar kennen in de tweede. Op een dag komt hij als nieuwe leerling de klas binnen. Zijn naam is Darko Krezla en hij is afkomstig uit Bosnië. Samen met zijn vader is hij vanwege de Balkanoorlog naar Nederland gevlucht. Sia is meteen gefascineerd door de jongen met de ondoorgrondelijke, duistere blik in zijn ogen. Wat gaat er om in zijn hoofd? Wat heeft hij meegemaakt? Steen voor steen breekt ze de muur af die hij om zich heen heeft gebouwd. Aarzelend vertelt hij haar de eerste, gruwelijke oorlogsverhalen … later volgen er veel meer.

Het gaat dus over Sia en Darko. Darko is echt dat type badboy waar ieder meisje weel een beetje voor valt. Duister, stil en mysterieus. Hij praat tegen niemand behalve tegen Sia. Sia haar vriendin Pauline vindt dit maar niks en waarschuwt Sia dan ook om uit de buurt te blijven, natuurlijk doet Sia dit niet want ze vindt hem steeds leuker. Darko begint met het vertellen van zijn oorlogsverhalen die steeds duisterder worden.. Sia wordt bang, maar dan is het eigenlijk al te laat.

Het boek ik ben bij je is een boek dat ik in een ruk in de trein heb uitgelezen. Het houdt je bezig, het houdt je vast. Geen moment heb ik mij verveeld. Het is een boek dat in mijn ogen vooral gericht is op jongeren van de middelbare school. Dit omdat Sia zelf van die leeftijd is. Ik denk dan ook dat het voor deze groep een nog heftiger verhaal is dan voor mijzelf. Want hoe ga je om met iemand met een oorlogstrauma? Hoe behandel je diegene en vooral hoe help je zo iemand? Het hele verhaal lang weet je dat Darko Sia heeft vermoord, maar de waarom blijft ontzettend groot. Gelukkig geeft het boek hier wel een antwoord op, maar welke dat mogen jullie zelf lezen.

Het boek is vanuit Sia geschreven, zij vertelt haar verhaal terwijl ze eigenlijk al overleden is. Dit geeft een extra dimensie aan het boek. Daarnaast is het fijn geschreven met een prettig lettertype zodat je het makkelijk wegleest.

Lachen: Nee.
Spanning: Ja, het hele verhaal lang heb ik eigenlijk willen weten waarom het gebeurde. Waarom vermoord Darko Sia en hoe? En zeker doordat zijn gedrag onvoorspelbaar is maakt dat het boek spannend blijft.
Sterren: ★★★★★★★★☆☆ (8/10).

Aanrader? Ja! Zeker voor de middelbare schoollier, nu dit boek vooral op die doelgroep is gericht. Naast dat het een goed boek is, is het voordeel nog eens dat het afkomstig is van een Nederlandse schrijver. Hierdoor is het dus geschikt als boek voor boekverslagen. Verder is het een boek wat je eigenlijk even niet meer loslaat. Het is goed geschreven, intrigerend vooral.

Bedankt Clavis Youg Adult voor het beschikbaar stellen van het boek!