Boekrecensie: Mischling – Affinity Konar

Op het Bloggers en Bites Event van A.W. Bruna zat het boek Mischling van Affinity Konar in de goodiebag. Een boek waar ik wel al over had gehoord, maar nog niet veel over wist. We kregen daar meer informatie en ik was eigenlijk al op slag verkocht. Ik moest hem lezen en dat we hem kregen was dan natuurlijk ook super fijn. Mischling is een boek over de tweede wereld oorlog. Een boek wat eigenlijk een verschrikkelijk verhaal bij zich draagt.

Stacha en Perle waren één, tot nazidokter Mengele hun magische wereld betreedt

Het is 1944 als de onafscheidelijke tweelingzusjes Perle en Stacha in Auschwitz aankomen. Ze zijn mischling: blond haar en bruine ogen, Arisch en Joods tegelijk. Nazidokter Mengele plaatst ze meteen in zijn experiment. Ze proberen de gruwel te overstijgen met hun zelfverzonnen taal en magische wereld. Tot Perle verdwijnt. Stacha kan niet geloven dat Perle dood is. Na de bevrijding trekt ze met een jongen uit het kamp, die ook zijn tweelingbroer verloor, door het verwoeste Polen op zoek naar Perle. Een tocht vol hoop en gevaar, gedreven door wraak: ze willen ook
Mengele vinden… In een onthutste wereld gaan ze op zoek naar een mogelijke toekomst.

Mischling is een roman, met een verschrikkelijk verhaal. Een tweeling die in de handen van Mengele komt. Mengele staat bekent om zijn gruwelijkheden in de tweede wereld oorlog, zijn experimenten. Dingen die je je ergste vijand nog niet gunt. Dit boek is geschreven vanuit de ogen van Stacha en Perle, kinderen.

Mischling.. Ja wat kan ik zeggen. Het boek laat mij nu na het lezen nog steeds niet los. Het verhaal draag je mee, lang misschien voor altijd? Dat zal moeten blijken. Het is geschreven als een luchtig boek, het leest als een trein, maar de inhoud zelf is verschrikkelijk. Je  kan niet anders dan je volledig verplaatsen in Stacha en Perle, hun angsten, hun pijn, hun verdriet alles voel je. De wanhoop als Perle verdwijnt, de woede, alle gevoelens die je maar kunt voelen komen boven. Het is een boek waarbij je constant je adem in wilt houden en tegelijkertijd schreeuwen. Een boek waarvan realiseert hoe gelukkig wij zijn dat we nu leven en niet toen.. Een boek waardoor je je  leven nog net even meer waardeert.

Lachen: Ja, ondanks de verschrikkingen van dit boek komt de humor van beide meiden sterk navoren.
Huilen: Nee, maar ik zat regelmatig met kippenvel op mijn armen en tranen in mijn ogen.
Spanning: Ja. Het hele verhaal laat je geen moment los. Het einde wil je zo graag weten, dat door moet lezen.

Beoordeling: (10/10)

Mischling krijgt van mij een dikke 10 sterren en behoort ook tot een van de beste Romans die ik tot nu toe heb gelezen. Nog nooit heb ik zo afschuwelijk, verschrikkelijk verhaal in zo luchtig jasje gelezen zonder dat het afdoet aan het verhaal. Stacha en Perle nemen je mee op een avontuur die je zelf nooit zou willen beleven, een avontuur die je langzaam verscheurt van binnen maar toch moet lezen. Ik denk dat dit boek verplichte literatuur moet worden op middelbare scholen, omdat het op een perfecte manier laat zien wat de oorloog heeft gedaan.

Mischling verschijnt 1 november dit jaar bij A.W. Bruna en is nu al te reserveren voor € 21,99 bij bol.com.

Titel: Mischling | Auteur: Affinity Konar | Omvang: 376 pag. | Prijs: € 21,99 | ɪsʙɴ: 978 90 5672 568 6 | Verschijnt: 1 november 2016 | Ook leverbaar als e-book | Prijs: € 13,99 | ɪsʙɴ: 978 90 449 7539 0

Dit boek is gekregen van Uitgeverij Signatuur, maar de recensie bevat mijn eerlijke mening. Voor het kopen via mijn Affiliatie link ontvang ik een kleine vergoeding van bol.com.