Boekrecensie: Niet te filmen – Sophie Kinsella.

9200000040653395-2

Sophie Kinsella, wie kent haar boeken niet? De Shopaholic serie was en is ontzettend populair. Ze heeft nu voor het eerst een YA-boek uitgebracht. Deze moest ik natuurlik gaan lezen! Gelukkig mocht ik book-ambassedeur zijn voor uitgeverij Moon! Dit betekende dat ik het boek al las voor  dat deze daadwerkelijk uit was. Benieuwd wat ik van dit boek vond? Lees snel verder! 🙂

Een angststoornis maakt het dagelijks leven van de veertienjarige Audrey behoorlijk lastig. Ze heeft baat bij de gesprekken met haar psycholoog, maar ze komt pas echt tot bloei wanneer ze Linus ontmoet, een teamgenoot van haar oudere broer. Linus snapt haar. Audrey kan met hem over haar angsten praten zoals ze dat nog nooit met iemand anders heeft kunnen doen.

Dit is natuurlijk een heel ander boek dan we gewent zijn van Sophie Kinsella  en dat was dan ook echt wat mijn interesse zo sterk heeft opgewekt. Waar de Shopaholic serie eigenlijk voor volwassenen was bedoeld, is haar nieuwe boek speciaal gericht op YA.

Audrey is een meisje waar je je makkelijk in kan verplaatsen. In het begin is haar stoornis nog niet geheel duidelijk (de reden), maar hoe verder het verhaal komt hoe meer je hierover leert. Stap voor stap zie veranderingen ontstaan. Gaan de camera en Linus haar echt uit haar nachtmerrie halen? Niet te filmen is een goed geschreven boek, zoals we van Kinsella gewend zijn. Ze schrijft misschien nog wel beter dan in haar andere boeken. Ze heeft natuurlijk meer dan alleen Shopaholic geschreven.

Het laat je de wereld zien van iemand met een angststoornis en hoe moeilijk het is om hier mee om te gaan? Hoe je omgeving er mee omgaat en vooral je familie. Hoe moet je als moeder er mee omgaan? Of juist niet ;)..

Lachen: Ja! Het is een boek vol ongemakkelijkheden.
Irritaties: Ja, soms aan de moeder van Audrey en haar manier van omgang.
Sterren: ★★★★★★★★☆☆ (8/10).

Aanrader? Ja, het boek is beter geschreven dan de shopaholic serie. Er zit een sterk en goed verhaal in en het laat je zeker lachen. Het neemt je mee op een zoektocht naar een betere manier van leven voor Audrey.  Het gaat om vallen en op staan.  Het is misschien een YA boek maar ik vind hem zeker geschikt voor volwassenen.