Boekrecensie: Onder mijn huid – Marlies Slegers

9200000040540793

Een boek wat mij bij de eerste regel greep, de eerste regel die ik las van de achterkant. Het boek heeft mij tijdens het lezen dan ook geen moment losgelaten. Het heeft me langzaam verteert. Het is een Young Adult boek, met een aangrijpend onderwerp, een boek wat voor de jeugd belangrijk is om te lezen, want een foute foto is zo gemaakt.

Je weet dat je eigenlijk geen keus hebt, Coco. Je wilt toch niet dat ik de foto echt verspreid? Dat ik je leven tot een hel maak? Zeg het maar…
Coco is al heel lang verliefd op Nick. Ze is dan ook over the moon als hij laat merken dat hij haar ook leuk vindt. Met Nick kan ze over van alles praten, ook over de moeizame relatie met haar vader. Dan vraagt hij of ze een naaktfoto van zichzelf stuurt. Coco aarzelt, maar doet het toch wanneer hij belooft alles meteen te deleten. Het gaat een tijdje goed, tot Coco erachter komt dat Nick screenshots van haar aan zijn vrienden heeft laten zien. Ze is woedend en maakt het uit. Niet lang daarna krijgt ze via een anonieme afzender een naaktfoto van zichzelf toegestuurd. Als ze niet binnen 24 uur een nieuwe stuurt, gaat haar foto viraal… Wie bedreigt haar? Is het Nick? Of iemand anders?

Het boek gaat over het sturen van naaktfoto’s en de mogelijke gevolgen daarvan. Ik ben aan het boek begonnen en ben niet meer gestopt met lezen. Het verhaal kruipt letterlijk onder je huid en doet dan ook zijn titel eer aan. Het grootste deel van het verhaal lees je vanuit Coco haar perspectief, maar later lees je het ook nog vanuit het perspectief van o.a. Nick.

Het verhaal zelf bestaat uit 3 logische delen. Je gaat vanaf het moment van chantage terug, naar het moment dat wat vooraf ging aan het maken van de foto’s. Het laat je echt niet meer los. Ik heb het boek uitgelezen in een zucht.. Toen ik het dicht sloeg zat het verhaal dan ook letterlijk onder mijn huid. De titel is zo toepasselijk ;)..

Gelachen: Euhm.. Half denk ik soms een glimlach.
Huilen: Bijna, bijna.. Je kon haar angst en wanhoop gewoon voelen!
Spanning:  Ja. De hele tijd houdt Anoniem je bezig. Wie is het? Er wordt op verschillende verdachten gespeeld.

Beoordeling:★★★★★★★★★☆ (9/10)

Deze Young Adult verdient ontzettend hoge punten. Dit omdat het boek ontzettend belangrijk is. We leven nu eenmaal in een wereld waar privacy steeds minder wordt. Het nemen van foto’s via digitale middelen heel snel kunnen worden verspreid en dat het je ergste nachtmerrie kan worden. Zoals ik al zij kroop het verhaal onder mijn huid en liet hij me nu nog steeds niet los. Het laat de enorme gevolgen zien van een fout. Het neemt je mee in haar gedachten, haar angst en wanhoop tot een ontknopend einde blijf je lezen en hoop je dat alles goed komt.

Ik denk persoonlijk dat dit boek verplicht moet worden gelezen op de middelbare school. Niet alleen om jongeren te beschermen tegen de fout, maar ook tegen de pesterijen die desastreus kunnen zijn, te laten zien.

Informatie: Uitgever L.S. || augustus 2015 || Marlies Slegers || Young Adult || hardcover || € 14,99