Boekrecensie: Oog om oog – Buddy Tegenbosch!

Vandaag voor jullie weer een nieuwe recensie online! Tegen de tijd dat jullie dit lezen zit ik al bij de Hunger Games marathon, waar ik overigens over wil gaan vloggen. Of dit is gelukt of niet zien jullie morgen of donderdag! Goed, Oog om oog van Buddy Tegenbosch. Ik heb voor jullie het verhaal in klein filmpje samengevat, dit is een extra toevoeging aan deze recensie! Hopelijk vinden jullie het leuk.

Al vanaf de basisschool hoort Jaap-Jan er niet bij. Hij weet wat daarvan de reden is en die reden heeft een naam: Ivar. Door de sadistische spelletjes van Ivar leeft Jaap-Jan elke dag in angst. Bang voor wat zou kunnen gebeuren. Maar wanneer hij achttien is, neemt hij een besluit: vanaf nu gaat alles anders. Hij verhuist, gaat op kamers en begint aan een studie psychologie. Tot zijn verbazing maakt hij snel vrienden, komt hij op een fantastische plek te wonen en wordt hij aangenomen als barman in de grootste club van de stad. Jaap-Jan, inmiddels JJ voor zijn vrienden, heeft het prima naar zijn zin. Totdat op een avond een oude bekende de club binnenkomt: Ivar. Voor de tweede keer neemt JJ een besluit, een besluit met verstrekkende gevolgen.

Oké, toen ik het eerste hoofdstuk las samen met achterkant dacht ik echt dat er een heel heel heeeeeel ander einde aan zat te komen. Dat is denk ik ook de kracht van het verhaal. Steeds als ik dacht zo gaat het aflopen of dit gaat gebeuren, gebeurde er weer iets anders.  Daardoor bleef ik constant verrast door het verhaal en had het een grote aantrekkingskracht. Eigenlijk wilde ik het boek niet wegleggen zo af en toe, maar helaas moest het.

Het hele boek heb ik ervan genoten. Elke keer als je dacht dat je weer rustig achterover kon zitten en je hart ophalen, want het gaat goed gebeurde er weer iets. Je werd constant meegezongen in het verhaal en geen moment heb ik mij verveeld. De karakters zijn ontzettend realistisch geschreven, doordat pesten natuurlijk hot item is. Veel mensen zijn gepest en hier is een goed voorbeeld van de mogelijke volgen. Iemand die onzeker is en alle schuld bij zichzelf neer legt. Ik denk dat dit boek daarom ook geschikt is voor YA maar ook voor de oudere lezer en ik zou het dan ook een zeer geschikt boek vinden voor een leesverslag maar ook een verplicht boek op een literatuur lijst. Het is niet ontzettend moeilijk geschreven, waardoor het verhaal makkelijk begrepen kan worden.

Gelachen: Ja! Er zit ontzettend veel humor in het boek
Spanning: Ja! Het hele verhaal door zit je eigenlijk op het puntje van je stoel. Het heeft soms moment dat je denkt nu komt alles goed, maar steeds komt er weer iets nieuws om de hoek kijken!
Irritaties: Geen!

Beoordeling: ★★★★★★★★☆☆ (8/10).

Het is een ontzettend goed geschreven boek. Ik zit te twijfelen tussen een 8 en een 9, maar ben toch voor een 8 gegaan. Het verhaal is goed te begrijpen, leerzaam en heeft een ontzettend sterke verhaallijn. Ik kan het dan ook een ieder aanraden. Waarom het geen 9 heeft gekregen? Omdat ik dit jaar wel betere boeken heb gelezen en ik hieraan cijfers geef.