Boekrecensie: Schaduwjongen – Simon Stranger

Van Clavis mocht ik dit boek ontvangen en lezen voor jullie. Het is een Young Adult over een vluchteling, iets wat momenteel natuurlijk ontzettend actueel is. Ik was dan ook ontzettend benieuwd wat het boek mij ging brengen. Wil jij meer weten? Lees dan snel verder.

Ze wonen overal en nergens. Mensen zonder papieren. Mensen die eigenlijk niet bestaan. Mensen die leven in de schaduw van de samenleving. Samuel uit West-Afrika weet hoe het is om alles achter te laten, in de hoop een beter bestaan te vinden in Europa. Nu staat hij in Noorwegen, voor het huis van zijn oude vriendin Emilie. De schaduwjongen draagt een onvoorstelbaar verleden.

Bij dit boek verwachte ik vooral een heel emotioneel verhaal. Een strijd van het bestaan zonder papieren en het leven in een geheel ander land, maar zonder rechten. Ook angst natuurlijk, wanhoop en een hoop verdriet. Ik hoop dat het verhaal mij echt grijpt en dat ik hem niet meer weg kan leggen.

Het typen van deze recensie is een lastige. Aan de ene kant vond ik het verhaal echt ontzettend aan grijpend, maar ook weer traag en soms wat saai. Ik heb dan ook best lang gedaan om het boek uit te lezen. Aan het einde vond ik het verhaal alleen niet slecht of saai of traag, maar laat eigenlijk zien in wat voor afschuwelijke realiteit sommige vluchtelingen leven.

Het verhaal is zowel uit Emilie als uit Samuel geschreven en het bevat meerdere jaren. Ik vond het vooral in het begin snel gaan, daarna heel heel erg langzaam en daarna weer snel. Het middengedeelte voelde soms wat nep, al weet ik dat het toch echt realiteit is. Het is soms te uitgebreid het lijdt in mijn hoofd af van het hoofdverhaal in het boek. Al is het wel echt een verhaal over een jongen die zoekt naar een betere toekomst, naar vrijheid en mogelijkheden. Hij wil zijn familie helpen, een beter leven en is constant in gevecht met zichzelf. Constant op de vlucht..

Lachen: Nee. Het boek heeft niet veel humor.
Huilen: Nee, al was het einde voor mij wel aangrijpend en beklemmend.
Spanning: Ja en nee. Het boek wist mij in het midden slecht vast te houden, maar toch zat er wel zeker enige vorm van spanning in.
Irritaties: Het was soms langdradig en kwam onwerkelijk over.

Beoordeling: ♥♥♥♥♥♥ (6/10)

Schaduwjongen is een onwerkelijk verhaal voor ons over een jongen die opzoek is naar vrijheid en veiligheid. Het voelde op sommige punten nep aan, maar het had ook zeker een boodschap. Al was het midden ontzettend traag, greep het einde mij weer ontzettend aan. Dit is dan ook de reden dat ik het alsnog 6 hartjes heb gegeven. Het is een boek geschikt voor tieners en het leest dan ook makkelijk weg.

Schaduwjongen is voor € 15,95 te koop bij bol.com.

Het boek is een recensie exemplaar van Clavis. Mijn recensies zijn altijd gebasseerd op mijn eigen mening. Voor het kopen via mijn affiliatie link ontvang ik een kleine vergoeding van bol.com.