Boekrecensie: Stem van de Zee – Mara Li.

Eindelijk, eindelijk komt deze rccensieonline. Heel heel lang geleden had ik het ebook al ontvangen van Stormpublishers en ik begon er dan ook vrijwel direct aan, maar uit kwam hij niet. Mijn telefoon is lang gesneuveld geweest (weken) en mijn ereader had ik op dat moment niet. Ja, dan gaat het iets lastiger. Op mijn laptop lezen kan ik echt niet gewoon.. Maar afgelopen week of eigenlijk afgelopen weekend las ik hem in een ruk uit. Benieuwd wat ik vind van dit verhaal? Lees dan snel even verder.

“Ik ben in de zee geboren.
In de nacht dat mama moest bevallen, rolden de golven als reuzen naar het strand en krijste mijn moeder als de meeuwen. Ze riep net zo lang om de zee tot mijn vader er gehoor aan gaf en haar zwoegende lichaam in zijn armen naar buiten droeg. Daar lag ze in een witte jurk op haar rug in de modder, haar benen wijd in de branding. De golven trokken me naar buiten. Voordat mijn vader me vast kon grijpen, had ik al kennis gemaakt met het zilte water.

Nimue kent haar moeder slechts uit verhalen. Na een allesverwoestende storm verlaat ze haar vissersdorp om samen met haar broertje Arthur naar haar op zoek te gaan. In een continent waar de Zwarte Griep steeds meer mensen het leven kost, reist Nimue haar familiegeschiedenis achterna in de hoop dat het zal leiden naar hun moeder. Tijdens haar tocht vertoont een in flarden mist gehulde gestalte zich steeds weer aan haar. Waarom wordt ze door hem achtervolgd? En welke connectie hebben Nimue en Arthur met de Andere Wereld, de sfeer van de geesten?”

In het begin had ik echt geen idee waar het verhaal heen zou gaan. Nimue en Arthur leven in klein dorpje, waar het leven zwaar is. Het is een dystrofie met vele geschiedenis elementen erin. Dit geeft het een extra dimensie. Het gaat verder dan de standaard dystopie.  De wereld is vernietigd, vervuild. Ze moeten vissen om te overleven en andere technieken toepassen. Ze moeten alleen op alles letten. Het water is vervuild, de vissen zijn soms besmet, er zijn zoveel dingen die je het leven kunnen kosten.  Dan hebben we het nog niet eens gehad over de verschrikkelijke stormen die soms het plaatsje teisteren.

Gedurende het verhaal wordt je steeds meer meegesleurd in de schrijfstijl van Mara Li. Een schrijfstel die poëtisch aandoet. Nimue leert steeds meer over haar moeder. Ze gaan samen steeds verder opzoek, ze zijn vastberaden om haar te vinden ongeacht de mogelijke gevaren die ze onderweg tegenkomen. Je verplaatst je in haar doordat het verhaal in de Ik-vorm is geschreven. Een belangrijk onderdeel van het verhaal is haar moedersdagboek waar constant stukken van terugkomen tijdes hun avontuur.  Hier wordt veel aandacht aanbesteed in het boek, soms wat lang, maar het geeft zeker een nuttige aanvulling. Je snapt langzaam steeds meer van die gebeurtenissen die hebben geleden tot deze toekomst. Nimue en Athur moeten velen angsten doorstaan en ik ben dan ook zeker benieuwd of ze uiteindelijk of zij hun doel gaan behalen. Daarvoor moeten we helaas nog even wachten. Nu het gaat om een trilogie. Ik kan in ieder geval niet wachten tot het volgende deel (februari 2016) en deel drie in de zomer van 2016!

Gelachen: Er zitten zeker verder op in het verhaal meerdere grappige momenten.
Spanning: Al vond ik het boek in het begin niet heel super spannend, op het laatst kon ik hem echt niet meer weg leggen. Ik moest het einde weten!
Irritaties: Mwah.. Ik vond sommig stukjes wat langdradig, maar dat doet niks af aan het gedoe verhaal.

Beoordeling★★★★★★★★☆☆ (8/10).

Ik heb ontzettend genoten van dit boek.  Mara Li heeft een ontzetten fijne schrijfstijl. Haar zinnen zijn ontzettend poëtisch geformuleerd waardoor je je nog meer verplaatst in het verhaal. Al vond ik het begin wat langdradig, toen ik er eenmaal inzat wilde ik en kon ik het boek niet meer aan de kant leggen. Het heeft mij tot de laatste letter vastgehouden en ik kan dan ook niet wachten tot het volgende deel verschijnt. Het is een dystopische toekomst met ontzettend veel geschiedenis aspecten,  waardoor ze een uniek verhaal heeft gecreëerd. Een perfect decembercadeau!

Feiten: Storm publishers || 308 pagina || Nederlands || paperback & ebook || juni 2015