Boekrecensie: Surf! – Chris Vick

Jullie kennen Hebban.nl toch al? Voor Hebban mocht ik het boek Surf  lezen, nu ik deze won bij HebbanBuzz! Het is een jongeren boek tot ongeveer 20 jaar werd er verteld. Ik ben 25 jaar dus zou ik hem dan wel leuk gaan vinden? Dat is natuurlijk de vraag! Ik begon er dan ook met veel goede moed aan en of ik hem goed vond? En jij hem MOET lezen? Lees dan snel even verder 😉

‘Surf!’ van Chris Vick is een meeslepende Young Adult roman over een jongen, een meisje en de golf die hen overrompelde. Een verhaal dat je grijpt als een monstergolf en je niet meer loslaat Surfen als een ‘kook’ ‘Surf!’ gaat over de vijftienjarige Sam, die tegen zijn zin naar Cornwall verhuist, waar zijn vader jaren geleden in zee is omgekomen. Sam is doodsbang van water, maar om in de buurt te kunnen zijn van zijn spannende buurmeisje Jade en haar vrienden, die allemaal geweldig kunnen surfen, zet hij zich over zijn angst heen. Het duurt niet lang of hij redt zich aardig, ook al vinden Sam en haar vrienden hem maar een een groentje: een ‘kook’. Monstergolven bij de Duivelshoorns Jade is als schrikdraad waarvan je nooit weet of er stroom op staat of niet, maar Sam raakt helemaal in haar ban. De vriendengroep droomt ervan ooit bij de Duivelshoorns te surfen, een legendarisch eiland waar monstergolven zouden zijn. Als Sam een zeekaart in het huis van zijn oma vindt, met daarop de Duivelshoorns, grijpt hij zijn kans om indruk te maken op Jade en haar vrienden. Maar is surfen bij de Duivelshoorns wel zo goed idee?

Op eender van de manier al had ik geen idee wie Chris Vick was en hoe zijn boeken zijn, had ik toch hele hoge verwachtingen na het lezen van de achterkant. Het verhaal trok mij op eender van de manier en ik was bang dat het nog wel eens een boek kon worden waar je gevoelens gecrushed gaan worden. Ik verwachte dus een emotioneel verhaal, maar wel heel vlot lezend.

Allereerst: De kaft. Ik vind hem zo gaaf en mooi. Het is een matte kaft die eigenlijk best wel aaibaar is. Het voelt heel zacht aan namelijk! Duidelijk dat het met Surfen te maken heeft, door de surfplank op de voorkant. Toen ik eenmaal begon met lezen kon ik hem eigenlijk niet meer wegleggen. Ik moest weten hoe het verder ging. Het boek is ontzettend simpel geschreven maar wel op zo manier dat het je aandacht vast blijft houden. De moeilijkheidsgraad is laag, begrijpelijk voor de leeftijds categorie, maar toch werkt het als een zuigende trekkracht. Je moet gewoon door.

Je investeert je emoties de karakters en leeft echt mee, waardoor je in het einde eigenlijk in een emotionele rollercoaster komt. Bij het laatste deel van het boek, kon ik niets anders dan doorlezen. Ik wilde en kon gewoon niet meer stoppen met lezen. Mijn vriend heeft mij weer uitgelachen want ik moest huilen om het verhaal en veranderde ongeveer in 1 grote snottebel zielig op bed.. Stoppen? Nee hoor, ik moest weten hoe het eindigde.

Lachen: Ja, heel veel. Vooral om Jade!
Huilen: Oh ja, aan het einde was ik echt een wrak.
Spanning: Ja het hele verhaal door zit er spanning het verhaal. Soms bouwt het op en breekt en dan weer af aan het einde tot een hoogte punt te komen.

Beoordeling:★★★★★★★★★★ (10/10)

Het is tot nu toe een van de beste Young Adults die ik heb gelezen! Het boek gaat dus over Sam en laat perfect de verleidingen zien en de fouten die tieners zullen of kunnen maken. Het laat zoveel meer zien dan alleen het standaard verhaal. Het laat zien wat vriendschap voor je kan betekenen, met je kan doen. Hoe gevaarlijk verslavingen kunnen zijn en dan niet alleen een drugs of alcohol verslaving. Het behandeld veel onderwerpen in 1x.

Surf is een boek wat je meeneemt in een groot avontuur. Een boek wat je overspoeld met emoties en niet meer lost laat. Wat mij betreft is dit een must-read deze zomer!

Informatie: juni 2016 || Gottmer || Chris Vick || Young Adult ||  384 pagina || Paperback ||  € 16,95 bij bol.com

Bedankt voor Hebban en Gottmer voor de mogelijkheid dit boek te lezen. Al mijn recensies zijn gebaseerd op mijn eerlijke mening. Voor het kopen via mijn bol.com link, ontvang ik een kleine commissie.