Boekrecensie: The crown (de kroon) – Kiera Cass

Aangezien ik geen geduld had en het boek moest lezen, en ik toevallig nog te goed had op amazon, ben ik gegaan voor de Engelse versie van The Crown. Dit geldt trouwens niet als boek kopen, aangezien ik het tegoed had gekregen voor het schrijven van recensies en je er alleen ebooks mee mag aanschaffen. Het waren een soort punten? Ik kon beginnen en las hem eigenlijk ook nog eens in 1x uit! Benieuwd wat ik van het afsluitende deel van de selectie vond? Lees dan vooral verder. LET OP! Heb jij nog niet de eerste 3 delen gelezen van deze serie? Lees deze recensie dan NIET. Dan zitten er namelijk spoilers in!

Twintig jaar zijn verstreken sinds America Singer en prins Maxon verliefd werden. Nu is hun dochter Eadlyn de eerste prinses die haar eigen Selectie houdt.

Eadlyn had niet gedacht dat ze een partner zou vinden tussen de 35 kandidaten, laat staan haar ware liefde. Maar soms word je verrast door je eigen hart, en nu moet Eadlyn een nog moeilijker en belangrijker keuze maken dan ze ooit voor mogelijk had gehouden.

De verwachtingen van dit boek lagen hoog. Vooral omdat ik de eerdere boeken echt ontzettend leuk vond, benieuwd was het het verder zou gaan met Eadlyn en America, na het dramatische einde van de Prinses. Verder lazen de vorige boeken snel en fijn. Al vond ik Eadlyn soms wel een beetje verwend overkomen.

Wat mij het eerst opviel, was het aantal pagina’s. Ik had op internet even opgezocht hoe dik het boek in het Nederlands zou zijn (240 pagina) en dacht, wauw die is dun. Nu zijn de boeken van de selectie niet mega dik, maar dit was wel heel erg weinig. Ik had hem dan ook echt heel snel uit, ondanks dat het engels was en ik hem las via mijn telefoon (ereader was leeg).

In het begin moest ik er een beetje inkomen, vooral omdat het even wat verwarrend was, waar je bij het even onduidelijk was wat er nu precies tussen beide boeken was gebeurt. Al snel kwam ik in het verhaal en las ik het dan ook in 1 zucht uit. Toch vielen mij een paar dingen op. Het verhaal was soms wat gehaast geschreven, en had zeker wat uitgebreider gekund. Het voelde soms een beetje alsof Kiera zelf niet meer wist wat ze moest schrijven. Verder was het makkelijker om Eadlyn leuk te vinden, nu haar karakter wat veranderde. Meer iemand om van te houden dan om je dood aan te ergeren (gelukkig!).

Lachen: Eerlijk is eerlijk, ik kan mij dit niet herinneren. Oeps.
Spanning: Ja en nee. Ik vond het redelijk voorspelbaar tot op het einde dan. Daar zaten zeker wat verrassingen in wat ik nu echt niet kan vertellen, maar oh zo graag wil haha.
Irritaties: Ja, het idee dat het verhaal snel afgeraffeld is, of naja, zonder inspiratie is geschreven. Sommige dingen gaan zo snel en overhaast.

Beoordeling: ★★★★★★★☆☆☆ (7/10)

Ondanks ik het niet het beste boek vond van Kiera Cass en van deze serie, krijgt het een dikke 7 sterren. Waarom? Ik vond het een leuk verhaal, ondanks dat het soms wat gehaast was. Daarnaast vond ik leuk dat er ook een ander soort liefde in voor kwam, de mensen die hem hebben gelezen snappen dit. Verder ben ik blij met haar keus van lover, want sjah,  het was de Ship waar ik al die tijd al op hoopte.

Toch voelt het verhaal voor mij niet af, er is namelijk een open einde. Wie weet komt er toch nog een deel?

Informatie: Mei 2016 || Van Goor (NL-editie) || Kiera Cass || Young Adult || 240 pagina (NL-editie) || Paperback || Bij bol.com € 15.00