Boekrecensie: This is where it ends – Marieke Nijkamp

Een Nederlandse auteur die een boek uitbrengt in Amerika, welke later in Nederland weer wordt vertaald. Dat is het verhaal van dit boek, wat een groot succes werd. De titel in het Nederlands is 54 minuten en toch besloot ik hem in het Engels te lezen. Waarom? Omdat ik probeer toch wel meer engels te lezen en gewoon tof vond dat Marieke hem in het engels heeft uitgebracht natuurlijk!

Everyone has a reason to fear the boy with the gun.
10:00 a.m.
The principal of Opportunity, Alabama’s high school finishes her speech, welcoming the entire student body to a new semester and encouraging them to excel and achieve.
10:02 a.m.
The students get up to leave the auditorium for their next class.
10:03
The auditorium doors won’t open.
10:05
Someone starts shooting.
Told from four perspectives over the span of 54 harrowing minutes, terror reigns as one student’s calculated revenge turns into the ultimate game of survival.

Het boek begon niet direct spannend. Het omschrijft de eerste minuten hun leven zoals het normaal is. Omdat ik wist dat er iemand zou beginnen met schieten voelde het begin langdradig aan, terwijl het best wel een belangrijk onderdeel ook is van het boek. Het begin, maar ook de latere stukken geven een goed beeld van de personages die ook belangrijk zijn voor het einde. De reden waarom diegene begint met schieten en wat verdere gedachten zijn hier achter. Toch duurde het voor mijn gevoel allemaal ‘wat lang’. Toen het schieten eenmaal begon, kwam het boek echt in een stroomversnelling en las ik het ook vrij snel uit. Als in 1 ruk. Misschien kwam het ook wel omdat ik ’s avonds het begin stuk las en het tweede deel in de ochtend.

Het verhaal is ontzettend goed geschreven en leest makkelijk en fijn weg. Het is laagdrempelig engels, waardoor het goed te lezen is als je er niet super goed in bent. Dit is zeker prettig om te oefenen! Dat doet trouwens niet af aan de impact van het verhaal, want die is echt groot. In Amerika hoor je het natuurlijk wel vaker ‘schoolshootings’ en is het voor mij als Nederlander toch lastiger om er een duidelijk beeld bij te krijgen, dat is met dit boek  ontzettend goed gelukt.

Lachen: Nee maar daar is het onderwerp ook niet echt naar.
Huilen: Nee, wel genoeg emoties in het boek.
Spanning: Ja. In het begin vond ik het verhaal wat saai, maar dat veranderd snel.
Irritaties: Het langdradige begin.

Beoordeling: 7,5/10

This is where it ends of in het Nederlands 54 minuten  is een boek wat je niet snel los laat. Als je eenmaal door het trage begin heen bent, moet je verder lezen en wil je weten hoe het eindigt. Het is een verhaal met liefde, pijn, verdriet, onbegrip, woede en zoveel meer emoties. Het laat iets verschrikkelijks zien, maar laat het ook begrijpbaar zijn. Het maakt het tastbaar. Dit boek is zeker een aanrader om te lezen!

This is where it ends is in hardcover te koop bij Bol.com voor € 16,99 en de Nederlandse versie 54 minuten is te koop voor € 17,95.

Dit boek was een eigen exemplaar. Voor het kopen via mijn Affiliatie link ontvang ik een kleine vergoeding van bol.com.