Boekrecensie: Toen ik eindelijke durfde – Chantal Straver.

Toen ik eindelijk durfde, is een heel ander boek dan dat ik normaal lees. Het is geen biografie, maar verteld een deel van het leven van Chantal in het kort. En niet zomaar een deel, maar het deel wat haar eigenlijk radicaal veranderde doordat ze keuzes durfde te maken. Ze neemt beslissingen die misschien meer mensen wel willen nemen, maar niet durven nemen. Dus ik was ook benieuwd hoe het zou aflopen toen ik begon.

In Toen ik eindelijk durfde laat Chantal haar huwelijk, huis en baan achter zich om een gelukkiger leven te veroveren. Ze besluit haar hart te volgen, al weet ze niet wat de toekomst haar brengt. Openhartig schrijft ze over haar dromen, ambities, keuzestress, overwinningen en worstelingen als twintiger. Trouw blijven aan jezelf blijkt in deze inspirerende zoektocht de belangrijkste troef.

Ik vond het moeilijk om een beeld te krijgen van het boek. Heel leek mij een soort biografie. In ieder geval heel anders dan de andere boeken die ik normaal lees en dat maakt toch weer dat ik altijd heel erg nieuwsgierig erna ben. Maar de verwachtingen lagen niet hoog. Ook wel eens fijn toch?

Het boek heft mij verrast. Vooral de manier waarop het is geschreven. Je kan merken dat Chantal blogger is. Het zijn korte stukjes die soms wel en soms niet met elkaar verbonden zijn. Hierdoor leest het makkelijk en vlot weg. Ze gooit radicaal haar leven om en stapt eigenlijk uit haar comfort zone weg. Dit is iets wat veel mensen willen doen, maar niet doen. Bewonderenswaardig.

Ze schrijft op een manier die ontzettend herkenbaar is en over onderwerpen die bijna iedereen wel kent of mee heeft gemaakt. De prestatiedruk op het werk, wel of niet keuzes durven te maken en veel meer. Het boek brengt niet alleen haar verhaal naar voren maar ook haar liefde voor schrijven.

Lachen: Ja/nee, lastig. Het is wel een heel herkenbaar verhaal, maar niet een met echt humor.
Spanning: Nee, maar toch weet ze je aandacht vast te houden. Dit door de korte stukjes en wisselende onderwerpen.
Irritaties: Soms kwam ze in mijn ogen wat ‘zeurderig’ over.

Beoordeling:  ★★★★★★☆☆☆☆ (6/10)

Ik twijfel nog steeds tussen 6 en 7 sterren. Het liefst zal ik 6,5 half geven maar daar doe ik niet aan. Uiteindelijk maak ik er een 6 van. Het is absoluut een fijn boek, een om heerlijk tussen door te lezen! Maar het was voor mij geen topper. Toch zal ik in de toekomst graag meer van Chantal Straver willen lezen, nu ze echt een aangename schrijfstijl heeft!

Informatie: 2016 || S2 Uitgevers || Chantal Straver || 208 pagina’s || Paperback || € 17,50 bij bol.com

Bedankt S2 uitgevers voor het toezenden van het recensie exemplaar. Al mijn recensies zijn gebaseerd op mijn eerlijke mening. Voor het kopen bij bol.com via mijn site ontvang ik een kleine commissie.