Boekrecensie: Zomermeisjes – Jobien Berkouwer

Het was weer eens tijd om een thriller te lezen en dan hopelijk ook een goede thriller, want dat is vaak nog de vraag. Ik was dan ook super blij dat ik van A.W. Bruna de voorpublicatie kon ontvangen van het boek Zomermeisjes en stond te popelen om te kunnen beginnen. Zomermeisjes is geschreven door Jobien Berkouwer, het is haar debuut en ik was dan ook ontzettend benieuwd.

In het bos hoort niemand je schreeuwen.’

De jonge Amsterdamse rechercheur Lot van Dijk moet tot haar grote teleurstelling aan de slag bij het korps Twente – ver weg van waar het volgens haar allemaal gebeurt. Ze wordt gek van verveling, totdat tijdens een slepende nachtdienst ineens het lijk van een tienermeisje wordt gevonden in een afgelegen zouthuisje. Voor Lot is het al snel duidelijk dat het meisje onderdeel is van de fantasie van een gevaarlijke seriemoordenaar. Ze weet zeker dat er meer slachtoffers zullen volgen en staat te trappelen om aan haar eerste echte zaak als profiler te beginnen. Door de mannelijke collega’s binnen het korps, die haar specialisme met grote scepsis bekijken, wordt ze echter behoorlijk tegengewerkt.

Dan wordt er een tweede slachtoffer gevonden. En moeten haar collega’s wel naar haar luisteren.

Een thriller is het vaak bij mij of echt helemaal of echt niet. Echte middenwegen heb ik nog niet gevonden. Dit boek is een psychologische thriller, wat mij al meer trekt. Voor ik begon deed ik ook een klein schietgebedje dat hij echt zo goed zou zijn als ik dacht, want op basis van de omschrijving was ik al enthousiast maar nadat ik las dat Jobien bij de Nederlandse politie heeft gewerkt, jurist is en nu o.a. stalkingexpert is, waren mijn verwachtingen helemaal hoog gespannen. Want wie kan het beter vertellen dan een ervaringsdeskundige toch?

Ik val maar meteen met de deur in huis. Wat een boek, echt. Ik heb hem in 2 zittingen uitgelezen. Terwijl ik las via mijn computer en ik dan normaal helemaal niet snel ben. Ik moest gewoon weten hoe het zou eindigen, wie het was! Oh my, slapeloze nacht heb ik er aan over gehouden.

Het boek is zowel deels vanuit het slachtoffer, als uit de dader geschreven, als uit Lot rechercheur die het grootste aandeel in het boek heeft. Lot is iemand die streeft naar de perfecte oplossing en zichzelf ontzettend wil bereiken in het korps van Twente omdat ze toch het idee heeft dat ze haar niet zo serieus nemen. Tijdens het verhaal is er constant afwisseling tussen spanning en toch ook meer haar eigen problemen.

De hele tijd wordt je heen en weer gegooid tussen mogelijke daders. Ik dacht een hele tijd dat ik wist wie het was, maar dat bleek hem achteraf helemaal niet te zijn. Wat natuurlijk wel fijn is want na een paar pagina de dader al herkennen terwijl zij er nog om heen rennen is natuurlijk ook niet prettig!

Lachen: Ja er zit zeker humor in het verhaal verwerkt, zonder dat het af doet aan het verhaal.
Spanning: Ja! Gelukkig wel anders was het natuurlijk geen goede psychologische thriller. Het wordt langzaam opgebouwd en constant vastgehouden.

Beoordeling: ★★★★★★★★★☆ (9/10)

Zomermeisjes is het boek wat je deze zomer moet lezen als jij van thrillers houdt! Het heeft mij geen moment los gelaten en zelfs nu ik hem al even uit heb zit het verhaal nog vers in mijn geheugen. Ik hou van psychologische thrillers en dit is zo één die gewoon goed is geschreven. Het is Jobien berkouwer haar debuut en ik kan dan ook echt niet wachten op eventuele volgende werken van haar! Ze heeft er tenminste 1 trouwe fan bij.

Informatie: Juni 2016 || A.W. Bruna || Jobien Berkouwer || Thriller || 288 Pagina || Paperback || € 19,99 bij bol.com

Bedankt A.W. Bruna voor het beschikbaar stellen van het recensie exemplaar. Al mijn recensies zijn gebaseerd op mijn eerlijke mening en worden niet beïnvloed. Over aankopen gedaan via mijn bol.com link ontvang ik een kleine bijdrage.