Recensie: Oorlog in Foto’s

Vandaag een andere recensie dan normaal! Namelijk twee boeken in 1x en ik geef dit keer ook geen sterren. Waarom? Omdat ik deze boeken moeilijk te beoordelen vind en te vergelijken met leesboeken. Het is namelijk meer dan een leesboek, het is een stuk van onze geschiedenis. Een geschiedenis die niet snel vergeten moet worden. Ik ben BBNC uitgevers dan ook heel erg dankbaar dat ik deze boeken mocht recenseren.

Wat de meesten van jullie misschien iet eten of toch wel, is dat ik gek ben op informatie. Ik leer super graag en ik vind dan ook dingen zoals de Tweede Wereld oorlog ook super interessant! Zeker als het een combinatie van informatie is, en ook nog wat achter grond informatie, met foto’s. Zo lijkt het alsof je er even bent en leert het in mijn ogen beter begrijpen.

Beiden boeken staan vol met foto’s en informatie. Zoals hier onder te zien is.

Beide boeken lezen prettig en snel weg, de informatie is duidelijk uitgelegd waardoor het goed te begrijpen en te volgen is. Daarnaast is er nog een extra uitleg over elke foto, wat het beeld meer tot leven laat komen. Zeker in het boek Berlijn overwinning in Europa blijf ik geboeid. Er zijn, aldus de inleiding, verschillende foto’s die je eigenlijk verder nog niet echt tegenkomt. Dit omdat ze uit Russische archieven zijn gehad. Dit vind ik zelf extra gaaf. Zo wordt het beeld wat je kunt vormen steeds groter.

Beide boeken zijn opgedeeld in verschillende korte hoofdstukken, waardoor je snel dingen terug kan vinden of het per hoofdstuk kunt gaan lezen. De informatie is compleet dan voor dat onderwerp. Dit maakt het dat het bijvoorbeeld een heel goed boek is om op je salontafel te bewaren en steeds een stukje te gaan lezen. Ook is het natuurlijk leuk voor je visite en zien ze er ontzettend mooi uit.

Daarnaast maken beide boeken deel uit van een serie. Zo kan je een heel compleet beeld krijgen over de tweede wereldoorlog maar ook over verschillende facetten ervan. Zo kan je lezen over Hilter zijn hoofdkwartieren, maar ook over het Ardennen offensief of de Hilter Jugend en het boek wat mij ook nog geweldig lijkt om te lezen Auschwitz. De verschrikkingen die daar zijn gebeurt zijn nog steeds onwerkelijk.

Ben jij geïnteresseerd in de tweede wereldoorlog? Dan kunnen deze boeken eigenlijk niet missen in je boekenkast! Ze zijn ook zeer zeker geschikt voor de ‘jongere’ lezer, ik vermoed vanaf een jaar of 14/15. Dit doordat de boeken goed te begrijpen zijn en het duidelijk wordt uitgelegd.

Oorlog in foto’s: Berlijn overwinning in Europa en Winston Churchill zijn beide te koop voor € 19,99 bij bol.com