Recensie: Percy Jackson and the lightning thief – Rick Riordan

Het voelt alsof ik een van de laatste ben die aan deze serie begint.  Ik heb hem al denk ik inmiddels een jaar in mijn kast staan, maar ik was er nog steeds niet aan begonnen.. Dat is dus echt het nadeel van zoveel boeken hebben die je nog moet lezen, maar eindelijk is het dan zo ver. Ik heb Percy Jackson en de bliksemdief (of zoals in het engels The lightning thief) gelezen!

Percy Jackson staat op het punt om van school getrapt te worden. Alweer… En dat is nog maar zijn kleinste zorg, want hij ontdekt dat hij de nakomeling is van een Griekse god. Als de bliksemschicht van Zeus wordt gestolen hebben Percy en zijn vrienden tien dagen de tijd om zijn onschuld te bewijzen, anders zal er een oorlog uitbreken op de Olympus…

Goed, ik wilde de serie al een tijdje lezen en dit komt eigelijk vooral door een vriendin (Hallo Mandy!), die ontzettend fan is van deze serie. Ik heb nu zo vaak moeten horen dat ik de serie moet gaan lezen, dat ik natuurlijk niet achter kan blijven. Een echte verwachting had ik niet, behalve dat het een ‘makkelijke’ read zou zijn, nu het een kinderboek is en een hoop fantasy gecombineerd met wat geschiedenis.

Ik moet bekennen dat ik deel 1 beter vond dan verwacht en dan vooral om de humor die erin verwerkt zit. Het hele boek zit vol leuke grapjes maar ook de hoofdstukken hebben grappige titels, die ook daadwerkelijk slaan op het verhaal. Samen maakt dit een ontzettend leuk geheel. Deel 1 heb ik in het Nederlands gelezen terwijl ik hem ook in het engels heb en ben nu dan ook net begonnen in het engels in boek 2. Er zit tussen beide weinig verschil dus ik denk dat het wel te doen is om te wisselen tussen talen verder.

Het boek leest makkelijk weg, snel en staat vol humor. Verder komen er verschillende mythologische figuren in voor, wat het ook nog een soort van leerzaam maakt. Je leert kleine dingetjes over Mythologie. Ik hou er wel van. Verder is het verhaal zo geschreven dat je door wilt lezen en zit er voldoende spanning in om je aandacht vast te houden. Soms is het een beetje voorspelbaar maar dat is zeker niet erg.

Lachen: Ja er zit zeker voldoende humor in verwerkt!
Spanning: Ja! Er zit genoeg spanning in het boek om je aandacht vast te houden, wat wendingen die je niet direct ziet aankomen waardoor het niet erg is dat andere dingen wel wat voorspelbaar zijn.
Irritaties: Geen. Het was een leuk boek om te lezen

Beoordeling: ♥♥♥♥♥♥♥ (8/10)

Het eerste deel van de Percy Jackson serie is mij meegevallen! Ik heb hem dan ook met veel plezier gelezen en ben begonnen in deel 2 (die dan wel in het engels). Het verhaal leest snel en vlot weg, waardoor het een heerlijke read is voor tussendoor of zoals ik heb gedaan op het werk in pauzes. Het is ook zeker geschikt voor de jongere lezer waardoor het een leuke buddy read kan zijn.

Percy Jackson en de bliksem dief is bij bol.com te koop voor €15,99!

Dit gaat om een gekocht exemplaar. Mijn recensies zijn altijd gebasseerd op mijn eigen mening. Voor het kopen via mijn affiliatie link ontvang ik een kleine vergoeding van bol.com.