Column: Eerlijke recensies.

column woensdag

De komende tijd wil ik een nieuw onderdeel introduceren op mijn blog. De planning is dit minimaal 1x in de twee weken op een woensdag online te zetten. Als het lukt vaker. Het zijn columns waar ik in mijn mening deel. Dit kan te maken hebben met bloggen, lezen etc. Ook wil ik, nu ik een juriste in opleiding ben, meer juridische factoren in gaan betrekken.  Hoe zit het nu bijvoorbeeld met die wettelijke boekenprijs? Of met auteursrechten? Dus wil jij graag ergens iets over lezen, reageer dan even hieronder. Voor vandaag ga ik het hebben over eerlijke recensies met jullie. Waarom? Omdat van de week op twitter hierover nog wel wat los kwam.

Recensies schrijven, ik doe het wekelijks. Je kan ze hier op mijn site bekijken, maar ook voor bijvoorbeeld bol.com of andere producten gooi ik graag een review online. Waarom? Omdat andere mensen veel kunnen hebben aan een goed geschreven recensie. Eerlijkheid is een van de belangrijkste punten hierin. Je ziet soms, dat mensen extreem positief zijn over bijvoorbeeld een product omdat ze het hebben gekregen (Ja, mensen dit gebeurt echt). Het gebeurt eigenlijk in elke  ‘scene’ wel. Van beauty tot tech tot boekbloggers, overal zitten wel mensen die niet eerlijk zijn in hun mening. Waarom? Ja dat is nu eigenlijk mijn grote vraag!

Eerlijke recensies, dat is wat mensen verwachten tenminste dat neem ik aan. Waarom zou je niet eerlijk zijn? Ik kan een paar redenen bedenken. Misschien om meer boeken of producten te ontvangen, de uitgever/weggever te ‘pleasen’ of misschien wel omdat diegene het schrijven van kritische reviews moeilijk vindt. Er zijn natuurlijk ontzettend veel opties hierin. Het zelfde dat het lijkt dat sommige boekbloggers alleen maar zijn begonnen voor de gratis boeken (ik kan je vertellen het is heel hard werken en de meeste boeken koop je toch echt zelf).

Natuurlijk staat een positieve recensie leuker, is de uitever en schrijver of product eigenaar hier veel blijer mee, maar is het de waarheid? Ik weet niet of jullie ooit iCarly  hebben gekeken? Daar zit een geweldig voorbeeld in waarom eerlijke recensies nu zo belangrijk zijn. Aflevering in het kort: Ze zijn grote internet hit, krijgen een deal aangebroken om schoenen ‘positief’ te brengen in hun show. Ze mogen zelfs geen 1 negatief ding zeggen, aldus hun contract.  Gevolg? De schoenen blijken waardeloos en mensen worden ontzettend boos op hun, want zij zijn niet eerlijk! Moraal van het verhaal: eerlijkheid is van groot belang. Mensen lezen jou mening en  vertrouwen erop dat deze eerlijk is.

Je raadt iemand aan een product te kopen, of je bent er zo lyrisch over dat mensen het boek of product kopen. Ondertussen denk jij: ik gooi het nog liever in de vuilnis bak dan nog een keer te lezen of gebruiken. Zie je het punt hier? Het werkt misschien in het begin, maar uiteindelijk komen mensen er achter. Je kunt niet altijd positief zijn, je kan niet alleen maar dingen leuk vinden (natuurlijk kan je heel veel leuk vinden), maar er zal toch echt een keer een kritische noot in moeten komen. Je volgers, lezers, mensen die het review lezen vertrouwen er op dat jij als schrijver eerlijk bent. En wees nu eerlijk? Jij wilt liever toch ook niet voorgelogen worden?

This entry was posted in Column.