Filmrecensie: Arrival

Vandaag een recensie over de film Arrival. De trailer lijkt op een spannende SF film, maar eigenlijk is het meer een Science Fiction thriller en wel een met een heel sterk einde.

Omschrijving: (Pathe)

Arrival is een intrigerende thriller van regisseur Denis Villeneuve (Sicario, Prisoners). Als op meerdere plaatsen ter wereld mysterieuze gevaartes uit de ruimte neerdalen, krijgt taalkundige Louise Banks (Amy Adams) de leiding over een team van specialisten dat onderzoek gaat doen. Terwijl een wereldoorlog dreigt, zoekt Banks samen met natuurkundige Ian Donnelly (Jeremy Renner) koortsachtig naar antwoorden. Ze neemt daarbij risico’s waarmee ze zichzelf, en mogelijk de hele mensheid, in gevaar brengt.

Verwachting:

Toen ik de trailer zag dacht ik dat het een echte SF film zou gaan worden, maar toen ik las dat het een thriller was, was ik toch een beetje verbaasd. Een thriller over aliens? En de manier waarop trailer werd gebracht, oké, interessant. Ik kreeg dan ook nog via social media van iemand te horen dat hij echt vaag was maar goed. Dus ik verwachtte een erg vage film en wist verder niet zo goed wat te denken.

Hebben jullie Shutter Island gezien? Of Gone Girl? Bij beide films had ik aan het einde: WTF heb ik zojuist gekeken? Nou dat had ik bij Arrival ook. Het begin van de film dacht ik: oo  ik snap het, aan het einde: WTF? Hoe, Wat, Waar? Allemaal vraagtekens boven mijn hoofd. Toch was het een ontzettend goede film, een waarover je nadenkt en tijdje blijft nadenken. Ik zou het dan ook meer een psychologische thriller noemen dan een thriller.

Het hele verhaal heeft mij constant weten te boeien en zat vol interessante en verrassende wendingen. Het gehele verhaal was dan ook ontzettend origineel. Wel is het een film die heel rustig plaatsvindt en zullen voor sommige langdradig zijn. Zelf heb ik daar geen enkel moment last van gehad.

Lachen: Nee, maar dat was ook niet nodig.
Spanning: Ja, niet zoals je van een thriller misschien verwacht, maar toch zat er steeds een element in wat je bezighield. De film wordt heel langzaam opgebouwd en wist mij goed vast te houden tot het einde.
Irritaties: Nee en ja. Zoals je aan het einde zei denk je echt WTF, ik denk dat dit stukje nog wel iets uitgebreider had kunnen zijn.

Beoordeling: ♥♥♥♥♥♥♥♥♥ (9/10)

Arrival is echt een film waar je voor moet gaan  zitten. Hij houdt je constant bezig en heeft een groot WTF moment aan het einde. Dit zorgt er voor dat het een film is waar je over nablijft denken en van mij dan ook een hoog cijfer krijgt! Het liefst ga ik hem nog een keer kijken, maar helaas draait hij bijna niet meer bij Pathe in Groningen.