Filmrecensie: Bridge of Spies.

Gisteren was Pathé ulimited night! Altijd leuk, want naast een film die nog niet uit is krijg je ook nog wat te drinken en lekkere popcorn. Hier kan je moeilijk nee tegen zeggen toch? Vandaag maar weer een extra rondje rennen ;). Deze keer draaide Bridge of Spies met Tom Hanks en geregisseerd door Steven Spielberg.  Toen ik aan deze recensie begon te typen, heb ik eigenlijk eerst 15 minuten na een leeg scherm zitten staren, want echt hoe ging ik dit in hemelsnaam verwoorden?

Bridge of Spies vertelt het verhaal van James Donovan (Tom Hanks), een advocaat gespecialiseerd in verzekeringsclaims. Als de CIA hem op een zo goed als onmogelijke missie stuurt om de onderhandelingen te leiden over een gevangen genomen Amerikaanse U-2 piloot bevindt Donovan zich plotseling in het middelpunt van de Koude Oorlog.

Het is dus een oorlogsfilm. Hier moet je als eerste al van houden (doe ik) en daarnaast geen standaard oorlogsfilm. Zoals de meesten van jullie wel weten draaide het in de koude oorlog vooral om het spioneren en bedreigen van elkaar. De DDR legde zijn muur aan en er waren vele conflicten die mogelijkerwijs tot nucleaire rampen zouden uitdraaien. Het is dan ook geen film met veel geschiet, actie als in gevechten en slagvelden. Nee, het vertelt een stukje geschiedenis.

Goed, de film. Kijk nu begin ik weer, ik kan de woorden gewoon niet vinden. Tom Hanks is als eerst een geweldig acteur die het verhaal ontzettend goed heeft neergezet. James Donavan, advocaat. Hij geloofd dat de grondwet altijd zegen moet vieren, ongeacht wat voor soort verdachte. Ieder mens heeft recht op een eerlijk rechtvaardig strafproces. Dit vind ik persoonlijk een van de mooie elementen in de film. Ik wil zelf heel graag de juridische wereld in (logisch met mijn studie) en een van de meeste vragen die mensen zijn stellen: ‘zou jij een moordenaar/verkrachter kunnen verdedigen?’ Mijn antwoord: ‘Ja.’ Ik zal nooit achter iemand zijn daden staan natuurlijk, en dat is ook wat heel duidelijk wordt in deze film, maar ieder mens heeft wel recht op een eerlijk proces. Ja, dat sprak mij heel erg aan. Goed genoeg afgeweken. De rest van de film. De hele film wordt je meegenomen in de strijd van Donavan en laat zien wat voor goed mens hij daadwerkelijk is. Het enige wat hij wil is gerechtvaardigdheid.  De film is spannend, meeslepend en ik heb mij totaal niet verveeld. Het is niet de beste film die ik dit jaar heb gezien, maar een grote indruk heeft hij zeker achter gelaten. Deels omdat het natuurlijk gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal.

Lachen: Ja, er komt zeker wel humor in voor, maar niet super veel.
Spanning: Ja, Ja en nog eens ja, ik vond hem heel spannend. Niet omdat het oorlog is, maar de hele setting, het verhaal.

Deze film is zeker een aanrader. Door het hoge geschiedenisaspect en het goede acteerwerk is het zeker de moeite waard. Het is een spannende film, oorlogsfilm die niet alleen maar om het geweld draait, maar ook om de diepere gedachte er achter.  Dat samen met de goedheid van James Donavan. Tom Hanks zet weer een geweldig verhaal neer, waardoor het prettig is om te kijken. Geen standaard oorlogsfilm, geen standaard spionnen film, maar gewoon een goede film, goed verhaal!

Facts: Amerika || drama, thriller || 142 minuten || 12+ || Steven spielberg