Filmrecensie: Er ist wieder da!

Het boek staat nog in mijn kast (look who’s back) en ongelezen nog wel.. Maar ik moest  naar deze film toe. Ik had er veel goeds, maar ook veel slechts over gehoord. Nu heb ik zelf gelukkig een hele flauwe foute humor (meestal dan), dus wist ik eigenlijk wel zeker dat het goed zat. Het is natuurlijk wel een film over Hitler, dus je moet er maar net tegen kunnen ;). Afgelopen dinsdag was het dan ook zo ver en zat ik te wachten tot de film begon.

Wat als Hitler vandaag weer op zou duiken? De meest besproken film van het jaar is een bizarre komedie waarin het ondenkbare gebeurt. De Führer is terug. Zeventig jaar na zijn vermeende dood wordt Adolf Hitler wakker naast zijn voormalige bunker, nu ergens in een Berlijnse woonwijk. De oorlog is voorbij, zijn partij is verdwenen en zijn geliefde Eva is er niet om hem gerust te stellen. De Duitse samenleving is zo multicultureel dat hij niets herkent. Maar verrassend genoeg begint Hitler een nieuwe carrière op TV en internet omdat hij als briljante komediant wordt gezien. Ook al is hij wel degelijk de echte en is er niets veranderd aan zijn ideeën…

Zoals ik al zei, je moet tegen de grapjes kunnen, want sommigen waren best grof. Ik kan daar heerlijk van genieten (bedoel neem het gewoon niet te serieus allemaal) en smakelijk om lachen. Hitler komt in 2014 terecht, de wereld is gigantisch veranderd. Zeker nu met de migrantencrisis wat momenteel hot-item is. Hij is het nergens mee eens en spreekt op den duur met steeds meer mensen. Hij wordt populair omdat mensen denken dat hij een imitator is en ondertussen raast hij als voor ouds. Via woorden probeert hij men opnieuw te overtuigen van zijn idealen, maar of dat gaat lukken? Hij stond natuurlijk altijd al bekend over zijn overredingskracht van het gesproken woord, zijn charisma.

Het is inmiddels 70 jaar na de oorlog en ik vind dat dit soort films moeten kunnen. Het is verschrikkelijk wat er is gebeurt in de tijd, maar misschien kunnen we er zo wel van leren. Wat de film ook duidelijk laat zien is dat tegenwoordig maar weer 1 iemand moet ‘opstaan’ met een goed verhaal en velen zullen volgen. We staan qua onrust gezien weer op de zelfde plek als voor de tweede wereld oorlog. Mensen zijn ontevreden over lonen, werkgelegenheid, zorg en je hebt natuurlijk de voor en tegenstanders van de vluchtelingenstroom. Dit geeft de politiek de kans om groot te worden en ik vind dat ook erg goed, dat hier ook aandacht aan is besteed.

Lachen: Ja.. Soms zo erg dat ik niet meer bij kwam. Er zaten echt grove grappen in, maar dat was natuurlijk te verwachten.
Huilen: Van het lachen ja.
Spanning: Nee niet echt eigenlijk.
Irritaties: Soms vond ik manier van filmen wat irritant!

Beoordeling: ★★★★★★☆☆☆☆ (6/10)

Het is een ontzettend grappige film. Hij is een beetje fout, maar dat maakt hem juist zo leuk. Als je gewoon een avondje lekker wilt lachen, een beetje flauwe humor hebt is deze film zeer zeker geschikt.  Het is een oppervlakkige film, maar ik denk zeker dat je er wel een les uit kunt leren als je verder dan dat kijkt.

Facts: Duitsland || 2015 || komedie || 111 minuten || 12+ || David Wnendt