Filmrecensie: Fifty shades darker

Afgelopen dinsdag had ik eindelijk de tijd om naar Fifty shades darker te gaan. Zou deze film beter zijn dan Fifty shades of Grey? Een nieuwe regisseur kan veel verandering beteken. Ben je benieuwd? Lees dan snel verder!

Omschrijving (Pathé)

Jamie Dornan en Dakota Johnson zijn terug als Christian Grey en Anastasia Steele in de nieuwe spraakmakende film Fifty Shades Darker, gebaseerd op het tweede boek (Vijftig Tinten Donkerder) van de bestselling boekenreeks van E L James.

Mijn verwachtingen waren niet hoog. Het eerste deel vond ik meer een humoristische film door het slechte acteerwerk en ongemakkelijkheid tussen acteurs dan dat het een roman was. Daarnaast staan de boeken natuurlijk bekent om het taboe; dominant en de onderdanige in combinatie met heel veel seks. Dit viel in de eerste film erg tegen en ging totaal niet de diepte in.

De zaal was uit verkocht. Dit had ik natuurlijk ook kunnen verwachten op valentijn. Naast heel veel vriendinnen waren er  ook verschillende mannen die mee waren gegaan! Zit je dan tussen al die vrouwen op gesloten. Goed wat vond ik nu eigenlijk van de film? Vooral in het begin zat te film vol ongemakkelijkheden zoals rare reacties op elkaar en akward houdingen naar elkaar toe. Gedurende film werd dit gelukkig wel beter. Gelukkig, want in het begin was het soms een beetje lachwekkend hoe ze tegen over elkaar stonden en dan niet in de goede manier.

De film vertoonde meer diepgang in het verhaal en de karakters ontwikkelde zich meer. De film hopte van de ene naar de andere belangrijke gebeurtenis waardoor je soms wat dingen miste, maar was voor het verhaal verder niet van groot belang. De film had meer actie, meer spanning en zeker meer seks dan het eerst deel. De seks stelt eigenlijk niet veel voor, maar toch laat het wel meer zien dat het een belangrijk onderdeel van het verhaal is. Wat de film vooral goed laat zien is dat Grey ook een zachtere kant heeft. Hoe en wat precies hou ik natuurlijk voor mijzelf en ik vind goed dat dit getoond wordt.

Nu komt er misschien voor sommige geblaat; maar las alweer van alles dat de film vrouw onterend is. Iedereen stond alweer op zijn achterste poten. Enige wat ik afvraag: Waarom ga je dan naar de film en ten tweede waarom mag een vrouw niet onderdanig zijn? Als zij ervan houdt? Wat boeit het? Maar als je daar dus niet tegen kan, doe jezelf een plezier en ga vooral niet heen. Want ja Anna is nog steeds onderdanig. Wel mis je dan misschien ook dat ze zelf ook een persoon is en een sterk karakter heeft.

Lachen: Soms op een goede manier en soms op een minder goede manier maar omdat het zo akward gefilmd/geacteerd is.
Spanning: In dit tweede deel wordt meer spanning opgebouwd, ook het verhaal zelf is ‘spannender’.
Irritaties: Hoge gehalte akwardheid en weinig connectie tussen de acteurs.

Beoordeling: ♥♥♥♥♥♥ (6/10)

Dit tweede deel is een stuk beter dan deel 1. Het is geen hoogstandje, maar het is wel een leuke film om een keer te kijken! Het  wordt langzaam aan beter en hopelijk is dit goed terug te zien in film 3 (en als goed is het laatste deel van de serie), maar daar zullen we nog even op moeten wachten.