Filmrecensie: Joy

Van de week was het eindelijk weer tijd voor een film. Laatste weken ben ik ontzettend druk met leren en sporten en tentamens maken, maar er moet natuurlijk ook een tijd zijn om te ontspannen. Ik besloot dan ook naar de nieuwe film van Jennifer Lawrence te gaan omdat ik hier ontzettend benieuwd naar was en het schijnt gewoon echt een badass vrouwen film te zijn. Girlpower toch?

Joy vertelt het onstuimige verhaal van een familie over vier generaties. In het middelpunt staat een meisje dat verandert in de vrouw, die eigenhandig een zakenimperium opricht en leidt. Verraad, ontrouw, het verlies van onschuld en littekens van de liefde spelen een rol in deze intense, emotionele en menselijke komedie. Een film over aan het hoofd staan van een familie en een bedrijf, in een wereld van genadeloze commercie. Vrienden worden vijanden en vijanden worden vrienden, zowel binnen als buiten de familie, als Joy’s gevoelsleven en grenzeloze verbeelding haar door de aankomende storm moeten leiden.

Lawrence speelt Joy, een vrouw die eigenlijk is gestopt met leven en nu eindelijk weer de draad op pakt. Het laat zien hoe belangrijk het kan zijn om je dromen na te streven, maar ook hoeveel schade een familie kan aanrichten. Niet alleen geestelijk maar ook op andere gebieden.  Voor dat ik naar de film ging had ik natuurlijk wel een idee er bij, maar toch was de film verrassend anders. Joy vecht voor haar toekomst terwijl ze op vele gronden weer wordt terug geslagen, elke keer staat ze weer op en hoopt alles tot een goed eind te kunnen brengen.

Ik heb echt ontzettend genoten van deze film. Joy is perfect neergezet door Lawrence en ze bewijst maar weer dat ze ook heel andere rollen kan spelen dan alleen de Hunger Games. Het verhaal neemt je mee in het verleden, maar speelt zich vooral af in de toekomst. Wat ik vooral niet had verwacht is dat haar oma naast Joy zelf zo belangrijke rol in het verhaal zou krijgen. Het is geen film waarmee je op het puntje van je stoel gaat zitten van de spanning, maar hij is zeker ontzettend goed. Het is een drama film natuurlijk en geen actie ;).

Lachen: Ja, ondanks een hoop ellende in Joy haar leven, houdt ze haar humor en kracht. Dit heeft Jennifer Lawrence ontzettend goed neergezet.
Huilen: Nee, het is geen huilfilm ondanks het een drama is.
Spanning: Het verhaal is goed opgebouwd en tot op het einde blijf je afvragen of ze het gaat redden. Dus een zekere vorm van spanning zit er zeker in.
Irritaties: Nope.

Beoordeling★★★★★★★★☆☆ (8/10)

Ik heb erg genoten van de film. Het is een echte drama die laat zien dat verraad, maar ook vriendschap, liefde en hulp op j weg liggen. Het laat zien dat je nooit je dromen op moet geven en jezelf achter moet stellen voor een ander. Het vechten voor je dromen, komt ontzettend sterk naar voren in deze film. Er zaten verschillende verrassende aspecten in, waardoor het verhaal niet saai is. Joy is een film waarover je gaat nadenken en je tot denken zet. Ben jij wel echt gelukkig met wat je op dit moment doet?

Informatie:  2016 || Amerika || Drama || 124 minuten || 6+ || Regisseur David O. Russell