Filmrecensie: Spectre

Eigenlijk had deze recensie vorige week zondag al online moeten staan. Maar aangezien ik niet lekker werd op het laatste moment, ben ik toch maar niet gegaan. Gisteravond, direct na mijn laatste tentamen, rende ik dan ook naar de bios (letterlijk want het regende snoeihard). Eindelijk naar de nieuwe Bond film. Mijn verwachtingen waren zoals altijd weer hooggespannen, want ik heb elke Bond film al gezien en sommigen waren beter dan anderen maar ze waren allemaal goed.

Waar Spectre overgaat?

Door een mysterieus bericht wordt Bond geconfronteerd met zijn verleden en moet hij een duistere organisatie ontmaskeren. Terwijl M verwikkeld raakt in een politieke strijd om de geheime dienst te behouden, ontrafelt Bond gaandeweg de complexe, bedrieglijke waarheid achter SPECTRE.

Informatie:

Jaar: 2015
Land: Amerika
Genre: Actie, Avontuur
Leeftijd: 12+
Tijd: 151 min
Regisseur: Sam Mendes

Het is weer het standaard, bond doet iets, boel ontploft hij ontsnapt en overleefd. Maar dat zijn we inmiddels gewend toch? Toch is het elke keer weer van gaat het wel goed? Wat gebeurt er nu. En zoals altijd moet hij weer het meisje redden, maar zal ze het dit keer wel overleven of zou zij zich bij de rest van de lijst voegen van wie hij is verloren. Deze Bond film is anders dan alle films, hij wordt meer geconfronteerd met zijn verleden dan ooit en strijd tegen deze ‘demonen’. Het lijkt alsof er een einde komt aan het programma van M en Bond, zullen ze echt hun spullen in moeten pakken?

In het begin van de film had ik echt het idee waar gaat dit heen? Ik wist even niet wat ik er van moest vinden. Natuurlijk zaten er veel stukken in die je in elke film terug ziet, maar toch was het gevoel erbij anders. De sfeer was anders. Of ik vanaf het begin op het puntje van mijn stoel heeft gezeten. Nee, ik hd bij deze film wat langer nodig om erin te komen. Voor mijn gevoel was het begin wat langdradig, wat uitgerekt. Of het een minder goede film maakt? Nee dat niet. Ik denk dat het begin op deze manier nodig was om tot dit einde te kunnen komen.  En wat een einde het was. Heel anders dan elke andere Bond film. Wat ik mij nu afvraag zonder dat ik spoilers verraad, zal dit dan nu eindelijk echt de laatste zijn? Of zal er toch nog weer een vervolg opkomen. Na mijn idee sloten ze met deze film het echt ‘af’. Maar bij Bond weet je het natuurlijk nooit, je heb zo veel films al gehad.

Oké voor wie de film nog niet heeft gezien en GEEN spoilers wil lezen, kan nu rustig lezen, want ik heb de tekst wit gemaakt. Wil je toch weten wat er staat, start dan vanaf hier met selecteren: Waarom ik denk dat dit de laatste Bond film wordt? Om het einde. Bond loop weg, met de vrouw en gooit zijn wapen weg. Hij neemt geen wraak, hij vermoord de man die hem al die jaren dwars heft gezien niet. Hij houdt de eer aan zichzelf. Zijn er mensen die deze mening met mij delen?

Nu kan je weer gerust verder lezen 😉 want ik vanaf nu geen spoilers meer haha

Gelachen: Bij Bond? Zeker de standaard grapjes, maar ook veel nieuwe zijn altijd goed.
Spanning: Ik vond het begin wat langzaam verlopen. Weinig spannend, erg standaard.  Later werd de spanning weer goed opgebouwd en zat je weer op het puntje van je stoel! 🙂
Irritaties: Nee.

Overal: ★★★★★★★★☆☆ (8/10).

Ik hoor nu sommige mensen al verontwaardigend mopperen, dat hij ‘slechts’ 8 sterren krijgt. Veel recensies die ik heb gelezen geven hem het hoogst mogelijke, hier ben ik het niet mee eens. Goed, nu moet ik dit natuurlijk echt ontzettend goed gaan onderbouwen. Al vond ik het een goede film, hij is lang niet de beste Bond film die er ooit is gemaakt. Ik ben meer fan van de echte klassiekers. Het begin vond ik soms te langdradig, te kalm. Het past na mijn idee niet helemaal binnen de ‘bond films’.  Het was belangrijk voor het verhaal in deze film, maar toch. Soms had ik echt het idee, van nou mag wel eens wat gaan gebeuren hoor, ik verveel mij hier. Dit heb ik nog nooit eerder bij een bond film gehad. Natuurlijk is dit erg persoonlijk. Al vond ik het einde super sterk, echt sterk, is het voor mij niet de beste Bond film. Het is lastig te zeggen, het is meer een gevoel dat ik heb. Zijn er mensen het toevallig met mij eens?