Filmrecensie: Spotlight

Jullie vragen je best af, van de hele week horen we bijna niks en nu ineens zo laat nog een recensie? Nou ik kon niet meer inloggen op wordpress of via mijn host, heel handig niet. Gelukkig is het nu opgelost en heb ik een wachtwoord dat zo lang en ingewikkeld is dat ik hem maar heb opgeschreven. Hopen dat ze het niet weer lukt ;). Goed deze eek ben ik naar 5 films geweest. 5 goede films, de een beter dan de ander. Heel bekende films, populaire films.. Maar er is maar 1 film van die 5 die mij zo heeft aangegrepen dat ik er nu nog over moest schrijven. Het is een film waarbij ik even na moest denken. Dat je de cursor zag knipperen en denkt wat moet ik hier nu over gaan zeggen. Een film die je meesleurt, een film die bij je blijft en waardoor je gaat denken. Waar ik het over heb? Spotlight.

Ik denk dat het jullie niet direct iets zegt Spotlight. Het een film die nog maar net uit is en ik denk veel remoer gaat brengen. Zeker nu hij genomineerd is voor 6(!!) Oscars. Waar het over gaat? Nou over misbruik binnen de katholieke kerk en hoeveel jaren daar over is gezwegen terwijl bijna iedereen het wist. Wat Pathé er over zegt:

In het indrukwekkende filmdrama Spotlight stuit de journalistieke onderzoeksafdeling van The Boston Globe op een zedenzaak binnen de katholieke gemeenschap. Uiteindelijk loopt het uit op één van de grootste schandalen in de Amerikaanse geschiedenis. Met een sterrencast bestaande uit onder anderen Rachel McAdams, Liev Schreiber, Mark Ruffalo, Michael Keaton en Stanley Tucci.

Spotlight is genomineerd voor zes Oscars. Waaronder voor Beste Film en Beste Regie. De uitreiking van de Oscars is op zondag 28 februari.

Waarom ik in godsnaam (ha!) midden in de nacht, het is immers twaalf uur geweest, dit nog typ? Omdat ik na het kijken zo half uur geleden even moest blijven zitten. Kijken naar een scherm waar de aftiteling begint en je alleen maar kan denken: wow. Wat moet je hier over gaan schrijven? Wat voor mening kan je hier over geven. Je hebt goede films, slechte films, verschrikkelijke films en je hebt dus films zoals Spotlight. Films die je aan het denken zetten, vasthouden en laten twijfelen aan de goedheid van mensen. Het is namelijk gebaseerd iets wat daadwerkelijk is gebeurt, iets wat de wereld op zijn kop heeft gezet.

Het waren handelingen die vele levens hebben verpest, waarvan veel mensen wisten, maar niemand iets aan deed….

Lachen: Nee, het is een vrij serieuze film.
Huilen: Zelf moest ik niet huilen, volgens mij schoot de vrouw naast mij wel behoorlijk vol. Het is een film waar de emoties hoog oplopen, erg hoog. Ik zat soms echt met ontzettende ongeloof te kijken.
Spanning: Ja, ik moest weten hoeveel ze te weten zouden komen, of het goed zou komen of iemand zou gaan praten of of of..

Beoordeling: ★★★★★★★★★★(10/10)

Zoals jullie hierboven al hebben kunnen lezen is het een film die je bezig houdt. Je kan hem niet 1,2,3 aan de kant zetten als hij is afgelopen. Het zet  je aan tot denken, tenminste mij. Ik heb echt even naar mijn scherm zitten staren van wat ga ik schrijven, wat kan ik zeggen. Het is ongelofelijk da dit zo lang geheim of achter de schermen heeft kunnen blijven. Zoals de meesten van jullie wel weten ben ik zelf een rechtenstudent en het idee dat er mensen advocaten/rechters zijn die hielpen dit in de doofpot te stoppen? Het maakte me echt kwaad, het gaf mij de kriebels. Ik denk dat dit ook een van de redenen is dat het verhaal mij nog meer aangreep dan het normaal al doet.

Spotlight is een aangrijpende film, een die je niet meer loslaat. Ik ben dan ook ontzettend benieuwd wat hij bij de oscars gaat doen. Wil je een film zien die goed is, steen goed, je tot nadenken zet en je meesleurt in emoties? Ga dan zeker naar Spotlight. Het verdient gewoon die 10 uit de 10 sterren, alleen al omdat het zo iets afschuwelijks zo mooi heeft kunnen laten zien.

Informatie: Amerika || 2015 || Drama || 128 minuten || AL ||