Filmrecensie: The 5th wave.

Het is alweer even geleden dat ik al naar deze film was, maar vandaag krijgen jullie eindelijk de recensie. Gelukkig had ik hem wel al getypt, dus hoefde ik alleen maar even het begin bij te werken!  The 5th wave naar het gelijknamige boek The 5th wave van Rick Yancey. Opnieuw een dystopische serie, waarvan we natuurlijk al heel veel hebben.  Het is een ontzettende rage geworden naar onder andere The Hungergames. De concurrentie ligt dan ook ontzettend hoog als het hier op aan komt! Het boek zelf heb ik deels gelezen (nog niet uit) en ben nu bezig in Lux want die leidde mij iets te veel af 😉 Dus echt vergelijken kan ik nog niet.

Waar de film over gaat? Dit is de omschrijving die Pathé geeft:

In de nieuwe spectaculaire film The 5th Wave is door een buitenaardse invasie het grootste deel van de aarde en de wereldbevolking weggevaagd.De eerste golf: duisternis, De tweede golf: verwoesting, De derde golf: infectie, De vierde golf: invasie, De vijfde golf…

In de nieuwe spectaculaire film The 5th Wave is door een buitenaardse invasie het grootste deel van de aarde en de wereldbevolking weggevaagd. De zestienjarige Cassie (Chloë Grace Moretz) is op de vlucht en probeert wanhopig haar jongere broertje Sam te redden die is meegenomen door een groep militairen. Wanneer ze zich voorbereidt op de onvermijdelijke en dodelijke vijfde golf besluit Cassie samen te werken met een geheimzinnige jonge man – ook al weet ze dat ze niemand meer kan vertrouwen…

Omdat ik al deels in het boek was begonnen, had ik natuurlijk al enig idee hoe de film (ongeveer) zou gaan verlopen. Toch had ik mijn hoop niet hoog opgezet, omdat het dan nog wel eens flink kan gaan tegen vallen. Heel veel mensen roepen altijd het boek is beter, maar ik probeer het zoveel mogelijk los van elkaar te zien. Je kan natuurlijk nooit alles uit de boeken in 1 film stoppen. Dan mag hij wel 12uur lang duren. Goed mijn verwachtingen waren dus niet heel hoog en omdat ik echt 1 dag naar premiere ging had ik nog geen recensies online gelezen.

Wat mij als eerst opviel is dat het begin echt goed klopt met het boek (de rest weet ik dus niet) en dat verbaasde mij redelijk erg. Het leek er echt heel erg op in mijn ogen. Dit is prettig, want dan zullen ze hopelijk de rest van de serie ook dicht bij de boeken blijven (en niet zoals Divergent een heel ander verhaal van maken). Vanaf het eerste moment word je mee gesleurd in het verhaal. Je ziet Cassie in het heden en maakt  een terugblik op de eerste golven. Doordat je direct zo in het verhaal wordt gegooid, werd ik vanaf het eerste moment meegenomen in het verhaal.  Je leeft het verhaal niet alleen vanuit Cassie maar ook vanuit andere personages, waardoor je dus een heel goed beeld krijgt van wat er allemaal speelt en gebeurt. Hierdoor is het verhaal makkelijker te volgen en maakt het interessant, het zorgt ervoor dat je aandacht goed wordt vastgehouden.

De effecten in de film zijn gewoon goed. Het lijkt allemaal (redelijk) echt en je wordt niet afgeleid door pijnlijke fouten. Al bij al heb ik ontzettend genoten van deze  film!

Lachen: Ja! Ondanks dat het natuurlijk een dystopie is, zit er voldoende humor in verwerkt.
Spanning: De spanning wordt goed opgebouwd gedurende de film. Het einde zorgt er voor dat je ook graag naar deel 2 wilt (tenminste ik wel.. Zo lang wachten.. zucht).
Irritaties: Soms vond ik het acteer werk wat ‘overdreven’. Al deed Chloë het echt ontzettend goed!

Beoordeling:★★★★★★★☆☆☆ (7/10)

Al met al is het een ontzettend goede film en heb ik er van genoten. Het is zeker niet de best film die ik dit jaar al heb gezien en er komen dan ook nog wat recensies aan. Het is een film die voor mij iets boven de midden moot ligt en hij verdiend dan ook zeker een dikke 7 sterren. Een acht vind ik net weer iets te hoog hiervoor. Dit omdat het acteer werk niet op alle vlakken ontzettend goed is en het niet een film is die binnen dit genre en type film ontzettend navoren springt!

Informatie: Amerika || 2016 || Avontuur, Science Fiction || 112 minuten || 12+ || Regisseur: J. Blakeson