Filmrecensie: The Big Short

The big short. Het verhaal over hoe de bankencrisis is ontstaan. Misschien niet de meest populaire of bekende film, maar ik keek er echt ontzettend naar uit. Ik had namelijk veel positieve verhalen erover gehoord en kon niet wachten om hem zelf te gaan bekijken. Waarom? Omdat ik de hele financiele sector ontzettend interessant vind en er graag meer over wilde weten. Het is namelijk gebaseerd op het waargebeurde verhaal.

Pathé omschrijft hem als volgt:

De mannen die miljoenen verdienden met de beurscrash. O.a. met Brad Pitt, Christian Bale, Ryan Gosling en Steve Carell. The Big Short is genomineerd voor vijf Oscars, waaronder voor Beste Film en Beste Regie. De uitreiking van de Oscars is op zondag 28 februari.
Terwijl alle banken feestvierden zagen een paar slimme buitenstaanders op Wall Street wat de grote banken, de media en overheid niet zagen: de wereldeconomie stond op instorten. Zij bedachten een plan om ervan te profiteren. Hun riskante investering bracht hen naar de duistere kant van het moderne bankwezen.
Gebaseerd op het waargebeurde verhaal en de bestseller van Michael Lewis ‘The Big Short: De geheime winnaars van de kredietcrisis’ (ook bekend van ‘The Blind Side’ en ‘Moneyball’).

Hele hoge verwachtingen had ik niet bij de film.  Ik was ontzettend benieuwd naar de film, maar heb het boek niet gelezen en had er eigenlijk verder ook niet veel over ingelezen. Ik ben afgegaan op de trailers en die leken mij ontzettend interessant. Omdat ik er natuurlijk zonder echte verwachtingen inging, sta je altijd ontzettend open voor  de film.

De film was beter dan ik had verwacht! Dat is natuurlijk altijd goed. De film zit vol onverwachtse humor, wat de film extra leuk maakt. Daarnaast worden termen goed uitgelegd, waardoor het verhaal ook nog eens te volgen is. Daar was ik nog het meest bang voor, dat ik de termen niet zou begrijpen. Wat mij wel opviel tijdens de film liepen twee mensen weg. De hele zaal zat zich een breuk te lachen en zij gingen weg. Die snap ik nog steeds niet eigenlijk, maar goed.

De film is een opeenvolging van financiële termen en gebeurtenissen die op een leuke duidelijke manier werden gebracht. Hierdoor werd ik echt meegezogen in het verhaal, daarnaast vond ik het gewoon ook super interessant (zal er wel iets mee te maken hebben dat ik belastingrecht student ben).  Juist doordat je vanaf het begin kunt volgen en de uitleg, snap je ook echt wat er fout is gegaan. Ik denk zeker dat voor de ‘noobs’ dus de mensen die er echt niks vanaf weten, een duidelijker beeld geeft over de financiële sector. Hoe hard deze kan zijn, zwaar en hoeveel invloed het kan hebben op ons allemaal (we zitten inmiddels nog steeds in de crisis namelijk!). Alleen van fouten leren? Dat doen ze niet, dit zie je vooral letterlijk terug in de laatste minuten van de film.

Wat verder een groot pluspunt is dat ze verschillende karakters laten zien in de film. De mensen die niks anders hebben dan een obsessie met geld, en alles doen om dit te verwerven, ongeacht de gevolgen van hun acties. De mensen die het allemaal niet meer aan kunnen en hen die twijfelen aan het systeem en hier tegen in gaan.

Lachen: Ontzettend, de hele film zit vol humor.
Spanning: De hele film werd ik echt meegesleurd, wat gaat er nu gebeuren? Wat is de uitkomst? Hoe loopt het af?! Dus spanning? Ja zeker

The big short is een interessante film die je meesleurt in de financiële wereld. Het laat zien hoe verwoestend het kan zijn en welke systemen er worden toegepast. Zeker omdat het natuurlijk ‘echt’ gebeurt is en we nog steeds in de nasleep er van leven was het extra interessant maakte om te kijken. Ik heb mij geen moment verveeld en snap ook zeker dat hij zoveel genomineerd is voor de Oscars! Zeker een aanrader dus!

Informatie: 2016 || Amerika || Drama || 130 minuten || 6 + || Regisseur: Adam McKay