Filmrecensie: The Hunger Games – Mockingjay part 2.

Gisteren was het eindelijk zo ver. De Mockingjay part 2. Op het moment dat ik dit typ, is het bijna middennacht, dus excuus als er meer taalfouten inzitten als gebruikelijk. Dyslexie en vermoeidheid, ze doen soms rare dingen! Goed, eindelijk het laatste deel van The Hunger Games. Wat heb ik hier lang naar uit gekeken. Elke keer weer een jaar wachten.  Ik ben dan ook na de gehele marathon geweest. Ja, dus alle 4 films achter elkaar. Ik hoop genoeg tijd te hebben vanmiddag naast mijn colleges zodat ik mijn vlog geheel kan editten en het laatste stukje opnemen omdat de beelden van gisteravond, na het laatste deel helaas te donker zijn geworden.

Tijd om over te gaan op de recensie. Ik denk dat de meesten van jullie wel weten waar de film overgaat, maar toch voor de mensen die het niet weten een kleine omschrijving.

The Hunger Games: Mockingjay Part 2 is de allesbepalende finale van de The Hunger Games reeks. Nadat Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) twee keer de Hongerspelen heeft overleefd gaat ze samen met Gale (Liam Hemsworth), Finnick (Sam Claflin), Peeta (Josh Hutcherson) en een eenheid van District 13, de confrontatie aan met President Snow (Donald Sutherland).  Het wordt een ongeëvenaarde strijd tegen het Capitool, waarin zij hun leven riskeren om de bevolking van Panem te bevrijden en President Snow van zijn troon te stoten. De dodelijke vallen, vijanden en morele keuzes die hen te wachten staan, zijn uitdagender dan ooit te voren. Katniss beseft zich dat dit geen strijd is om te overleven, maar dat ze de toekomst van velen zal bepalen.

Nu heb ik zelf de boeken ook gelezen natuurlijk, al is het even geleden. Ik waarschuw nu alvast. Hij is in mijn ogen behoorlijk veranderd in vergelijking met de boeken. Vind ik dit heel erg? Nee, het is een goede film, het verhaal is gewoon goed.  Goed, na 3 films was het eindelijk zover. Snel naar de wc rennen en we konden er weer tegenaan. Ken je dat gevoel van kriebels als je heel nerveus bent? Nou dat had ik gisteren ontzettend. Misschien kwam het door de eerste keer vloggen in het openbaar, maar ik denk dat het eerder de zenuwen waren voor de film.

Vanaf het begin heb ik op het puntje van mijn stoel gezeten.  Het gaat verder waar part 1 ons heeft achter gelaten en neemt je mee in een stroomversnelling van gebeurtenissen. Zoals je in de trailers wel hebt kunnen zien noemt Finnick het de 76ste Hunger Games en terecht. De Gamemakers hebben er alles aan gedaan om de rebellen tegen te houden. Katniss moet dus opnieuw een soort ‘arena’ in. Houdt ze stand? Gaat ze het redden? Of is ze te gebroken om de strijd aan te gaan.

Gelachen: JAA! Kan natuurlijk ook niet anders.
Huilen: Ja.. Waarom daarvoor moet je even film kijken, aangezien ik geen spoilers wil verraden en natuurlijk omdat het de laatste film is.
Spanning: De hele film zat ik op het puntje van mij stoel

Beoordeling★★★★★★★★★★(10/10).

Aanrader? JA! JA en nog eens JAAA! Al wijkt de film af van het boek, doet hij het boek veel eer aan. Het verhaal is geweldig goed neergezet. Waar ik eerst baalde dat het laatste boek in 2 delen werd opgesplitst, weet ik nu dat dit hun beste keus is geweest. Deel 2 is extra lang, waardoor de gebeurtenissen goed voorbijkomen. Geen moment zat ik niet op het puntje van mijn stoel, omdat actie op actie gaan. Of zoals President Snow zou zeggen: ‘actie en reactie’. Er zitten natuurlijk gigantische emotionele gebeurtenissen in (zeker voor de echte fans) en heb dan ook wel stiekem een traantje gelaten.

The Hunger Games – Mockingjay part 2, is in mijn ogen de film van dit najaar.

Feiten:  Amerika || Actie, Sci-Fi || 139 minuten || 12+ || regisseur Francis Lawrence