Filmrecensie: The night before

Gisteren was het eindelijk weer eens bioscoop tijd! Ik ben de laatste tijd zo druk dat ik het wat moeilijk in te plannen is. Ik ging naar The night before! Een kerstfilm, super leuk natuurlijk 😉 Maar of de film ook goed was? Daarvoor zal je toch echt even verder moeten lezen.

Drie vrienden vieren met kerst hun jaarlijkse reünie, wat misschien wel de laatste kan zijn. Jeugdvrienden Ethan (Joseph Gordon-Levitt), Isaac (Seth Rogen) en Chris (Anthony Mackie) gaan elk jaar samen los op kerstavond. Nu ze allemaal volwassen zijn, komt er een einde aan deze traditie. De vrienden willen er voor de laatste keer een onvergetelijke avond van maken en zetten alles op alles om naar het Nutcracka Ball – het meest legendarische kerstfeest in New York – te gaan.

Zoals jullie ongetwijfeld uit de omschrijving op kunnen maken, is het een komedie. En een hele goede zelfs, vind ik persoonlijk. Het is eigenlijk wat oudere kerstverhalen samenvoegen naar 1 nieuwe. Niet heel serieus, maar zeker wel met een boodschap erin. Ze komt the Gringe erin voor, elementen van Scroogde maar allemaal op een andere manier dan je zult verwachten. Opvallend was dat deze film nog maar net uit is, maar we alsnog maar met ze 2e in de zaal zaten. Of een film echt grappig is, of dat het aan mijn rare humor ligt, meet ik meestal aan de reacties van de mensen om mij heen. Nou de jongen achter mij heeft zich een breuk gelachen volgens mij (zo hele harde lach), dus het was niet alleen mijn vage humor ;).

Ik heb echt genoten van deze film. Hij is eigenlijk op geen een moment saai. Juist door de zo verschillende karakters tussen de vrienden kan je ontzetten lachen. De gezinsman, de superster en degene die altijd alleen is en eigenlijk niet volwassen kunnen worden. Nog een keer kunnen ze los gaan, nog een keer kunnen ze hun traditie in eren zetten en ze doen er dan ook alles aan om die avond te laten slagen. Of toch niet?

Lachen: Ja, ontzettend. De jongen achter mij lag ook steeds dubbel, dus ik neem aan dat hij voor meerdere mensen grappig is 😉
Spannend: Het verhaal heeft een goede opbouw. Waardoor het je aandacht blijft trekken.

Beoordeling: ★★★★★★★☆☆☆ (7/10).

Het is een ontzettend leuke kerstfilm, zeker om in de bioscoop te zien. Ik heb ontzettend genoten en gelachen. Wel is hij misschien niet geschikt voor de hele jonge leeftijden, omdat er wel drugs/seks in voorkomt. Over leeftijden ga ik mij niet uitlaten, dat is aan de ouders zelf (zie hieronder voor kijkwijzer advies). Het zijn echt klassiekers samengevoegd en in een nieuw jasje gestopt, waardoor je ontzettend moet lachen. En zeg nu zelf? Met Kerst gebeuren er toch wonderen 😉

Informatie: 2015 || Amerika || Komedie || 101 minuten || 12+ || regisseur Jonathan Levine