Filmrecensie: The revenant

Een tijdje terug was ik bij The Revenant met mijn vriend. Ik had toen al grotendeels  mijn recensie uitgetypt en vandaag krijgen jullie hem te lezen, zeker nu de Oscars steeds dichter bijkomen. Er zijn zoveel goede films genomineerd. Laten we hopen dat Leo eindelijk die van hem wint, want hij verdient ze zeker! The Revenant voor 12 oscars genomineerd, gebaseerd op een boek (hoe kan het ook anders) namelijk De spookverschijning van Micheal Punke.

The Revenant is een episch avontuur van één man over overleven en de buitengewone kracht van de menselijke geest.
Diep in de Amerikaanse wildernis wordt jager Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) voor dood achtergelaten door John Fitzgerald (Tom Hardy), een onbetrouwbaar lid van zijn gezelschap. Met alleen zijn wil als wapen, begint Glass aan een meedogenloze missie. Hij moet zich een weg zien te banen door een levensgevaarlijke omgeving, en een strenge winter en onderling strijdende stammen overleven om wraak te kunnen nemen op Fitzgerald.  Geïnspireerd op een waargebeurd verhaal. De film is geregisseerd en deels geschreven door de vermaarde filmmaker en Oscar®winnaar Alejandro González Iñárritu (Birdman, Babel).

The Revenant is genomineerd voor 12 Oscars! Met zoveel nominaties liggen de verwachtingen natuurlijk hoog. Ook had ik even gekeken op IMDB en Rottentomatoes en ook daar lagen de scores hoog. Volgens de Telegraaf zijn de effects zo goed, dat het niet van echt te onderscheiden is. Dat moet natuurlijk worden gecontroleerd. De verwachtingen lagen dus ontzettend hoog, nadeel hiervan? Vaak leven films bij mij dit niet na, dus laten we snel beginnen aan de recensie!

Nu willen jullie vast direct weten de film aan mijn verwachtingen heeft voldaan? Daar mogen jullie nog even op wachten. Allereerst wil ik het er over hebben dat de film echt ontzettend lang is (houtenkont lang), maar dit echt totaal niet op viel. Mijn kont werd dan wel wel een houtenplankje, maar de tijd leek voorbij te vliegen. Het is een verhaal dat langzaam opbouwt en waar gewisseld wordt tussen actie en momenten die doorzettingsvermogen tonen. Het is een wirwar tussen beide met goede overgangen.  Voor ik in ga op het verhaal zelf, wil ik eerst zeggen: WOW wat zijn die effecten in deze film goed. De wonden en de fases ervan leken net echt. Echt wauw. Ik vond er dit filmpje over van de week, over hoe ze het hebben gedaan! Zeer zeker even de moeite waard om te kijken:

Goed, nu we dat hebben behandeld: het verhaal zelf. Het verhaal gaat over Jager Hugh Glass, welke door vele in zijn gezelschap als een belangrijk iemand wordt gezien. Je begint het verhaal met een aanval op hun gezelschap waarna ze op de vlucht gaan. Zoals uit de omschrijving/trailers wel blijkt wordt Glass aangevallen door een beer. Hoe dit is gemaakt, is echt gruwelijk. Maar dit zijn ook de eerdere ‘gevechten’ in de film tussen de groepen. In mijn ogen komt het levensecht over. Het hele verhaal gaat eigenlijk om een strijd van doorzettingsvermogen aangevoerd door pure haat. Het wraak willen nemen, de haat voor de man die hem achterliet om te sterven is zo groot dat hij door blijft gaan.

Lachen: Ja, al zijn de meeste delen van de film dramatisch en verschrikkelijk. Soms moest ik toch even lachen.
Spanning: Gedurende hele film wordt de spanning opgebouwd. Zo zijn er verschillende aanvaardingen tussen mensen en groepen en natuurlijk de vraag of Glass het verhaal gaat overleven. Het is tot op de laatste minuut spannend.
Irritaties: Hier heb ik echt ontzettend lang over nagedacht. Irritaties? Ja, eigenlijk 1: Dat waar je ook maar keek de film zo goed werd aangeprezen (verdient), maar dit legt de lat voor de film zelf ontzettend hoog. Hiermee heb ik dan ook rekening gehouden met de beoordeling.

Beoordeling: ★★★★★★★★★★ (10/10)

Natuurlijk krijgt The Revenant 10 sterren. Het is een ontzettend goede film, met ongelofelijk goede effecten. Heeft het al mijn verwachtingen waar gemaakt? Ja en nee, ik had zulke hoge verwachtingen, dat die eigenlijk nooit helemaal waar gemaakt kunnen worden. Kon de film beter? Ik denk het niet. De film leek levensecht, verteld een ontzettend mooi verhaal over het menselijk vermogen om door te gaan, om te strijden voor iets wat je ontzettend graag wilt. Leo zet dit op een geweldige manier neer, maar toch miste ik iets. Waarom wel 10 sterren? Omdat ik weet dat dit komt door alle reacties die ik vooraf had gelezen.

The Revenant is een aangrijpende film, die de strijd van een man laat zien die iedereen verloren achte. Het is een verhaal wat je niet 1,2,3 loslaat! Ik kan dan ook iedereen aanraden deze film in de bioscoop te kijken. Waarom? Omdat dan pas echt goed het verhaal overkomt en alle moeite die in de effecten zijn weggelegd.

Informatie: Amerika || 2015 || Avontuur, Drama || 156 minuten(!) || 16+ || Regisseur: Alejandro González Iñárritu

P.S. omdat deze film zo uitzonderlijk in zijn genre is etc., ga ik de rest van het jaar niet met deze film vergelijken. Ik denk dat er anders onevenredig veel lage beoordelingen gaan volgen (haha).