Recensie: Dunkirk

Het is misschien een van de meest besproken films op dit moment. Je vind hem of geweldig of afschuwelijk. Dunkirk, met natuurlijk Harry Styles, maar veel belangrijker Cristopher Nolan als regisseur. Hij heeft al verschrikkelijk goede films neergezet, dus verwachtingen zijn hoog. Gaat hij het waar maken met Dunkirk?

Dunkirk start als honderdduizenden Britse en geallieerde soldaten omsingeld zijn door vijandelijke troepen. Gevangen op het strand met hun rug naar de zee staan ze voor een onmogelijke situatie als de vijand dichterbij komt.

Een goede film, want naast dat Christopher Nolan een goede regisseur is, is het ook gewoon een heel aangrijpend verhaal. Ik denk dat lang niet exact weet wat erbij Duinkerken is gebeurt en hoop dat deze film daar inzicht in kan geven.

Op internet zag ik veel verschillende meningen en dan ook echt verschillend. Van afschuwelijk tot geweldig. Ik vond de film echt goed. Nee, het is geen actie film, maar hij is zeker niet saai. Dunkirk volgt het verhaal van verschillende personen. Je ziet hun belevenis van de oorlog. Vanaf het strand, van af de zee en vanuit de lucht. Je ziet angst, moed, maar ook wanhoop in de gezichten, personen en verhalen. Het laat zien dat een heldendaad heel iets anders kan zijn dan jezelf weet. Het laat zien dat je niet zomaar faalt en dat je soms de hoop nooit op moet geven.

De film is rustig, maar zo spannend. Het hielt mijn aandacht non-stop vast en de karakters nemen je mee in hun verhaal. Wat ik extra leuk vond bij deze film dat ik voordat ik er naar toe ging een filmpje tegen kwam op youtube. In deze film werd een man geïnterviewd over de film, aangezien hij zelf een van de burgers was die mee heeft geholpen. Hij was letterlijk deel van het verhaal. Hij had het er over dat hij voelde alsof hij zijn vrienden zag. Dat alles bijna klopte in de film op de netheid op het strand en de helmen na.

Lachen: Nee, maar daar is het dan ook niet de film voor.
Huilen: Nee! Al verbaasde dit mij wel. Had vooraf wel verwacht, maar was totaal niet het geval.
Spanning: Ja, ja, ja. Het is geen actie reactie spanning, maar wel een spanning de gehele film van hoe loopt het af. Overleven ze het? Gaat het goed komen? Geen moment heb ik mij verveeld tijdens de film.

Beoordeling: ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥ (10/10)

Het is zeker geen standaard tweede oorlog film, maar dat maakt hem niet minder goed. Elk moment van de film heb ik genoten, zeker met in gedachten dat het verhaal gewoon klopt, is hij ontzettend aangrijpend. Het is een verhaal dat mij niet loslaat en ik blijf er wel mee bezig. Ik ging niet alleen en heb hun ook gevraagd wat ze van vonden en beiden vonden het een ontzettend goede film.

Het is in mijn opzicht echte een film die je in de bioscoop moet zien, maar verwacht geen standaard verhaal met romantiek en liefde. Nee, totaal niet. In de hele film heb ik zelfs geloof ik maar 3 vrouwen gezien.